دنبلان کوهی چیست؟

در این مقاله می خواهیم به طور کامل در مورد دنبلان کوهی صحبت کنیم و هر موردی که ممکن است ذهن شما را در این مورد مشغول کرده باشد پاسخ دهیم. مواردی از قبیل خواص دنبلان کوهی، ارزش غذایی دنبلان کوهی و انواع دنبلان کوهی. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

دنبلان کوهی چیست؟

دنبلان کوهی یا در اصطلاح ترافل ها یکی از مواد غذایی خاص بوده که اخیرا در دنیای آشپزی مورد استفاده مردم قرار گرفته است و به عنوان یک ماده محبوب نیز بین سر آشپزان شناخته شده است.

انواع مختلفی از دنبلان کوهی وجود دارد. دنبلان کوهی سیاه، سفید، تابستانی و سیری. دنبلان کوهی علاوه بر عطر و طعم بسیار خوب دارای خواص زیادی برای سلامتی انسان نیز می باشد که در ادامه مقاله به مهم ترین آن ها نیز اشاره خواهیم کرد.

قارچ دنبلان قرن ها است که محبوب مردم بوده است اما امروزه این قارچ به یکی از گران ترین قارچ ها تبدیل شده است. بر خلاف قارچ ها که در بالای زمین رشد می کند، دنبلان کوهی روی ریشه درخت و حدود 5 تا 10 سانتی متر زیر زمین رشد می کند. مهارت ها و ابزارهای مختلفی مورد نیاز است تا بفهمید قارچ های دنبلان کوهی کجا رشد پیدا کرده است و باید به آرامی آن ها را جمع آوری کنید. گاهی اوقات افراد این کار را به سگ های آموزش دیده می سپارند.

در کل دنیا بیش از 100 نوع دنبلان کوهی وجود دارد که فقط حدود 10 نوع آن جنبه خوراکی دارد. و از این میان دنبلان کوهی سفید که یک قارچ خوش بو ایتالیایی بوده و دنبلان کوهی سیاه که یک قارچ فرانسوی می باشد از همه رایج تر هستند.

هر دنبلان کوهی با توجه به آب و هوایی که در طول رشد تجربه کرده است، نوع ریشه درختی که روی آن رشد کرده است و باکتری های موجود در آن دارای طعم و مزه متفاوتی است اما از همه آن ها می توان یک طعم خاکی و مناسبی را انتظار داشت.

ارزش غذایی دنبلان کوهی:

باید برای سرو دنبلان کوهی مقادیر کمی استفاده شود. در هر وعده حدود 0.5 گرم باید استفاده شود. در این مقدار می توان ارزش غذایی زیر را انتظار داشت:

  • کالری: 10
  • پروتئین: 2 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • کربوهیدرات: 0 گرم

قارچ دنبلان کوهی چیست؟

مواد مغذی موجود در این قارچ ها بستگی به این دارد که چه نوعی مصرف شود، اما همه گونه های دنبلان کوهی منبع غنی اسیدهای آمینه و مواد معدنی هستند از جمله:

  • فسفر
  • مس
  • منگنز
  • سلنیوم
  • فلز روی
  • ویتامین های A ، B ، C ، D و K

خواص دنبلان کوهی:

1- سرشار از مواد مغذی:

قارچ های دنبلان کوهی سرشار از مواد مغذی، ویتامین و پروتئین ها هستند. در واقع این قارچ ها سرشار از کربوهیدرات ها، پروتئین و فیبر هستند و دارای اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع بوده و همچنین عناصر مغذی دیگر همچون ویتامین C، فسفر، سدیم، کلسیم، منیزیم، منگنز و آهن می باشد. (1)

تحقیقات همچنین نشان داده است که قارچ دنبلان کوهی منابع کاملی از پروتئین ها را برای بدن شما تامین می کند. این موضوع باعث می شود اسید آمینه های ضروری بدن تامین شود. (1)

لازم به ذکر است مقدار این مواد مغذی در گونه های مختلف این قارچ ها متفاوت می باشد. به طور مثال دنبلان کوهی سفید، نسبت به سایر گونه های ترافل از پروتئین، چربی و فیبر بیشتری برخوردار است.

2- سرشار از آنتی اکسیدان:

قارچ های دنبلان کوهی منبع عالی از آنتی اکسیدان هاست. این ترکیبات در مبارزه با رادیکال های آزاد بدن فعالیت می کنند و از آسیب اکسیداتیو به سلول های بدن جلوگیری به عمل می آورد.

مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها برای جنبه های مختلف سلامتی انسان موثر هستند که احتمال ابتلا به بیماری های مزمن نظیر سرطان، بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهد. (2)

اگر چه مقادیر آنتی اکسیدان در گونه های مختلف متفاوت هست اما تحقیقات نشان داده است که دنبلان کوهی حاوی آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین C، لیکوپن، اسید گالیک و اسید هموژنتیک می باشد. (3)

به دلیل همین محتوای آنتی اکسیدانی، در تحقیقات آزمایشگاهی نشان داد که ترافل یا دنبلان کوهی سیاه و سفید در از بین بردن سلول های سرطانی در لوله های آزمایش موثر واقع شد. (4) لازم به ذکر است که این مطالعه با کمک عصاره غلیظ شده دنبلان کوهی صورت گرفته است و این موضوع که آیا دنبلان کوهی تازه هم به همین میزان می تواند موثر باشد یا خیر جای تحقیقات بیشتری دارد.

خواص دنبلان کوهی

3- دارای خواص ضد باکتریایی:

دنبلان کوهی علاوه بر داشتن مواد مفذی فراوان، دارای خواص ضد میکروبی نیز بوده و از رشد گونه های خاص باکتری جلوگیری به عمل می آورد.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره دنبلان کوهی می تواند تا 66 درصد از رشد باکتری استافیلوکوکوس اورئوس جلوگیری کند. این باکتری می تواند طیف وسیعی از بیماری ها را ایجاد نماید. (5)

در یک تحقیق مشابه، استفاده از عصاره دنبلان کوهی باعث کاهش رشد یک باکتری دیگر به نام Pseudomonas aeruginosa شده است که این باکتری اغلب در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم می باشد.

با این وجود هنوز به تحقیقات بیشتری در رابطه با تاثیر ضد باکتریایی قارچ دنبلان بر انسان ها مورد نیاز است.

4- ممکن است سلول های سرطانی را از بین ببرد:

اگر چه شواهد حال حاضر محدود به لوله های آزمایشگاهی است. اما تحقیقات نشان می دهد دنبلان کوهی ممکن است دارای خواص قدرتمند ضد سرطانی باشد.

به طور مثال در یک مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره ترکیبات مختلفی از دنبلان کوهی باعث جلوگیری از رشد سلول های سرطانی کبد، ریه، روده بزرگ و سینه می شود. (6)

همچنین مطالعات دیگری نشان می دهد عصاره های ترافل های سیاه و سفید دارای اثرات ضد سرطانی بر روی سلول های سرطانی دهانه رحم، پستان و روده بزرگ می باشد. (4)

با این وجود هنوز هم نیازمند تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر خوراکی دنبلان کوهی بر روی سلول های سرطانی می باشد. چرا که در تحقیقات بیان شده از عصاره غلیظ شده این قارچ مفید استفاده شده است.

5- ممکن است به کاهش التهاب کمک کند:

التهاب بخشی از سیستم ایمنی بدن می باشد که به دفاع بدن در مقابل عفونت ها و بیماری ها کمک می کند. با این حال پایدار بودن سطح التهاب به مدت طولانی می تواند به ضرر سلامتی انسان باشد.

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد دنبلان کوهی به کاهش التهابات بدن کمک می کند و از این جهت برای سلامتی بدن مفید است.

در یک مطالعه آزمایشگاهی مشخص شد که ترکیبات موجود در دنبلان کوهی به توقف فعالیت های آنزیم های درگیر در فرآیند التهابی کمک کند. (4)

در یک تحقیق دیگر ترکیبات موجود در دنبلان کوهی باعث مبارزه با رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد باعث افزایش التهابات در بدن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *