ادویه جات ترکیه

آشپز­ی ترکی، آشپزی پر ادویه­ بخصوصی است که با افزودن ادویه ­های مختلف این آشپزی را برای حس چشایی لذت بخش می­کند. غذای ترکی که در رستوران­ ها سرو می­شود فقط چند ادویه مختصر مانند: نعناع، سماق و بیشتر فلفل است اما ترک­ها در خانه از گستره وسیعی از ادویه­ ها استفاده می­کنند. در این مقاله از عطاری آنلاین عطارمارت به معرفی انواع ادویه های ترکی خواهیم پرداخت.

در اینجا لیستی از ادویه­ جات مختلف که در یک دستور آشپزی سنتی ترکی وجود دارند برایتان آماده شده است:

لیست ادویه جات کشور ترکیه

فلفل (بیبر – biber)

در غذا‌های ترکی،فلفل اهمیت بسیار بالایی دارد، به قدری که در ادویه فروشی‌های این شهر همیشه کیسه‌ای بزرگ از فلفل وجود دارد. شما می­توانید همه نوع فلفل از جمله فلفل شیرین، تند، فلفل قرمز و فلفل سیاه را به صورت دانه یا پودر شده پیدا کنید. همچنین فلفل‌های زرد، سبز، باریک، دراز، دلمه­ ای و گوشتی هم از دیگر فلفل‌هایی هستند که به فراوانی در ادویه فروشی‌های ترکیه پیدا خواهند شد.

سماق (سوماک – sumak)

سماق یک گل زینتی مزین به برگ­های زبروخشن است. دانه­ های قرمز گل آن زرد و خشک می­شوند. مزه­ ی آن مانند سرکه است که در آشپزی می­تواند جایگزین خوبی برای لیمو باشد.

در خاورمیانه، مصرف سماق بسیار بالاست. از این ادویه برای اضافه کردن کمی مزه­ ی ترشی به غذا استفاده می‌کنند و در اصل کاربردی مشابه آبلیمو یا سرکه دارد.

این ادویه با گوشت یا پیاز هماهنگی خوبی دارد و می ­توان قبل از گریل گوشت این ادویه را به آن اضافه کرد یا می‌توان ماهی را با آن مزه­ دار کرد. حتی می‌توان از سماق برای مزه دادن به سالاد هم استفاده کرد، بخصوص در سالاد‌هایی که گوجه فرنگی یا پیاز دارند، سماق می‌تواند طعم خوبی به آن بدهد.

عطاری آنلاین عطارمارت

ادویه کوفته (کوفته باهاری – Kofte bahari)

ادویه کوفته باهاری ترکیه

ادویه­ ای که برای کوفته استفاده می­ شود را می‌توانید برای غذاهای گوشتی دیگر نیز استفاده کرد. ادویه ­های اصلی کوفته شامل زیره، گشنیز و فلفل می‌باشند. این ترکیب برای اکثر غذاهای گوشتی فوق العاده عمل می­کند. همچنین ادویه­ های دیگری که برای کوفته استفاده می­شود فلفل سیاه، شنبلیله و میخک است.

نعناع ترکی (Nane)

نعنای ترکی عطری شدید دارد که برای عاشقان نعناع و حتی آن‌هایی که عاشق نعناع نیستند لذت‌بخش است. به دلیل همین عطر، این ادویه می‌تواند مکمل مناسبی برای سیر باشد، همچنین اگر به ترکیب این دو آبلیمو و روغن زیتون اضافه کنید، به یک ترکیب لذیذ برای مزه‌دار کردن گوشت گریل شده دست خواهید یافت. به غیر از موارد گفته شده، اگر نعناع را با ماست و خیار خرد شده مخلوط کنید، به یک مزه‌ی مشهور ترکی به نام (CACILC) دست خواهید یافت.

شما می­توانید نعناع را به عنوان یک چای ترکی دم کنید و یا از آن برای درست کردن یک شربت سرد و خوشمزه در روز‌های گرم تابستان استفاده کنید.

آویشن (پونه کوهی – Govey otu)

آویشن در بسیاری از آشپزی­ های مدیترانه‌ای، از فرانسه گرفته تا ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می­توانید آویشن را در سوپ‌هایی مانند سبزیجات، سوپ سبزی و سوپ گوشت (ایتالیایی) استفاده کنید.

عموما استفاده از این ادویه برای طعم دار کردن استیک، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. آویشن همچنین هماهنگی زیادی با خوراک­ های حبوبات دار و سالاد‌های حاوی کلم و کاهو دارد.

آویشن کوهی (ککیک – Kekik)

ادویه ککیک ترکیه

آویشن کوهی گونه ای دیگر از آویشن است که در سوپر مارکت­ های استرالیا فروخته می­شود. آویشن کوهی گیاهی است که مربوط به آشپزی مدیترانه‌ای می­شود ولی بطور گسترده در بسیاری از کشور­های خاورمیانه­ ای نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آویشن کوهی در کوه‌های ترکیه رشد می ­کند. از این ادویه می‌توان برای مزه‌دار کردن گوشت­ های گریل شده و انواع سبزیجات استفاده کرد. این ادویه می‌تواند گزینه مناسبی برای اضافه کردن به حبوبات آب پز مانند لوبیا، عدس و نخود باشد.

برای خرید ادویه آویشن کوهی می توانید از سایت ما (عطاری آنلاین عطارمارت) دیدن فرمایید.

شنبلیله (Cemen otu)

یکی از لازمه­ های مهم در آشپزی هندی، خاورمیانه ­ای و شمال آفریقا، شنبلیله است. این ادویه که کمی تلخ مزه است، بیشتر به عنوان عطر دهنده به سبزیجات و ترشی استفاده می­ شود.

زمانی که شنبلیله را در کره یا روغن زیتون قرار دهید کمی شیرین می­شود که با عطر منحصر به فردش می‌تواند با سبزیجاتی مانند بروکلی و کلم خوب باشد. شنبلیله به عنوان درمان نیز استفاده می­شود. بعضی خانم­ ها از دانه­ ی شنبلیله برای افزایش سایز سینه­ هایشان استفاده می­کنند.

این گیاه به افرادی که دچار کچلی و یا ریزش مو هستند هم توصیه می­شود. به یاد داشته باشید بوی بدن بعد از استفاده شنبلیله بسیار تند می­شود.

تلخون (Tarhun otu)

ترهون ترکیه

عموماً در آشپزی غربی بخصوص در آشپزی فرانسوی از تلخون برای طعم دادن به سس ها استفاده می‌شود. تلخون در سس­ هایی مانند سس (bearnaise) استفاده می­شود. تلخون طعمی تازه و مشابه رازیانه دارد که در خوراک­ های پرندگان و همینطور با ماهی سفید و اقسام دیگر عالی عمل می­کند. تلخون عطر زیاد و بویی مشابه سیب دارد. از آن می‌توان در سوپ تره فرنگی یا در سس سرکه برای سالاد سبز استفاده کنید.

کندر (داملا ساکیزی – Damla sakizi)

کندر یک ادویه یونایی است که از درخت کندر بدست می ­آید. کندر یک صمغ زرد رنگ است که به شکل کریستال ­های ریز و با بویی همچون کاج است. از آن بیشتر برای طعم دادن به دسرها و شیرینی ­ها استفاده می­شود، اما برای طعم دار کردن خوراک­های گوشتی هم مناسب است. کندر طعمی دلپذیر دارد که مشابه طعم نعناع است.

ترک­ها از کندر برای طعم دادن به آدامس، شیر برنج و حتی قهوه ترک استفاده می­کنند که به آن مزه­ ی خاصی می­دهد.

سیاه دانه (کورک اتو – Corek otu)

سیاه دانه، دانه­ های ریز مشکی هستند که ظاهرشان شبیه به کنجد سیاه است. سیاه دانه‌ها در نان­ های ترکی و انواع شیرینی­ های ترکی استفاده می­شوند. طعم آن‌ها کمی شیرین است و با خوراک سیب زمینی، سبزیجات یا سالاد چغندر خوب می­شود. سیاه دانه حتی در مزه ­دار کردن سس­ های سرکه ­ای کاربرد دارد.

مریم گلی (Adacayi)

مریم گلی گیاه و ادویه‌ای معطر و بسیار خوش بو است که از قدیم برای آماده سازی مرغ از آن استفاده می­شد. همچنین بیشتر در ترکیه برای تهیه و آماده‌سازی مرغ شکم ­پر استفاده می­شود. استفاده دیگر آن برای پخت پاستا است.

ترک­ ها، عاشق دمنوش مریم گلی هستند. کلمه­ ای که ترک­ها برای مریم گلی به کار می­برند (adacaui) است که به معنای چای ایسلندی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *