بهترین داروها برای حرکت اسپرم ها چیست؟

یکی از مهم ترین مسائلی که زوجین با آن درگیر هستند، مسئله ناباروری می باشد. این موضوع می تواند عوامل مختلفی داشته باشد و زوجین برای درمان ناباروری باید به پزشکان و کلینیک های ناباروری مراجعه نمایند. یکی از دلایل ناباروری در مردان عدم حرکت اسپرم ها است. ما در این مقاله به بررسی علت ها، روش ها و بهترین داروها برای حرکت اسپرم پرداخته ایم.

سلامتی اسپرم مردان یکی از عوامل اصلی در بچه دار شدن زوج ها می باشد. معیارهای اصلی برای تشخیص سلامتی اسپرم به شرح زیر می باشند:

  • حجم اسپرم
  • حرکت اسپرم
  • شکل اسپرم
  • توانایی عبور از مخاط دهانه رحم و تلقیح آن با تخمک
  • واکنش آکروزوم
  • عدم تمرکز هسته ای

اسپرم ها همچنین برای ایجاد یک بارداری موفق، باید تعداد کروموزوم های مناسب را داشته باشند. شکست در هر یک از این معیارها می تواند منجر به ناباروری در مردان شود.

یک منبع قابل اعتماد بیان می کنند که حدود 15 تا 20 درصد زوجین تحت تاثیر ناباروری قرار دارند. از این مقدار حدود 40 درصدشان به دلیل ناباروری مرد همچون عدم حرکت اسپرم ها با این مسئله مواجه هستند.

حرکت اسپرم و حاملگی

حرکت اسپرم و حاملگی:

شاید برای شما سوال باشد که حرکت اسپرم چقدر باید باشد تا جزء اسپرم های سالم در نظر گرفته شود. اسپرمی سالم است که در هر ثانیه 25 میکرومتر رو به جلو حرکت داشته باشد. اگر مردی دارای حرکت اسپرمی ضعیفی باشد به آن آستنوسپرمیا گفته می شود. مسائل مختلفی در زمینه این عدم حرکت صحیح اسپرم ها وجود دارد که شامل:

  • حرکت پیش رونده آهسته یا کند اسپرم
  • حرکت غیر پیش رونده اسپرم ( در هر ثانیه کمتر از 5 میکرومتر حرکت داشته باشد )
  • بدون تحرک

ارتباط سرعت و حرکت اسپرم با جنسیت:

مدت زیادی است که تصور می شود اسپرم های دارای کروموزوم Y یا اسپرم “پسر” سریعتر از اسپرم های کروموزوم X که به اسپرم “دختر” معروف هستند حرکت می کنند. مطالعات ثابت کرده است که این یک اسطوره است و تفاوت قابل توجهی در حرکت یا سرعت بین اسپرم X و Y وجود ندارد.

اختلالات اسپرم

دلایل اختلال در حرکت اسپرم:

علت دقیق عدم حرکت اسپرم می تواند بسیار متفاوت باشد. برای برخی از مردان ممکن است این مسئله ناشی از یک مشکل ژنتیکی باشد. برای برخی از افراد دیگر ممکن است یک علت ناشناخته پزشکی باشد.

سبک زندگی و عوامل محیطی نقش مهمی در ایجاد اختلالات حرکتی در اسپرم ایفا می کنند. به طور مثال سیگار کشیدن می تواند تاثیر زیادی بر این موضوع داشته باشد. طبق تحقیقات انجام شده مصرف 10 نخ سیگار در روز می تواند منجر به اختلال حرکتی اسپرم ها شود.

مردانی که در ارتش کار می کنند یا شغل هایی دارند که شامل نقاشی، رانندگی یا تروما مکرر به ناحیه لگن است، ممکن است در معرض خطر ناباروری ناشی از عدم حرکت اسپرم ها قرار بگیرند.

حالتی به نام واریوکوسل وجود دارد که در این حالت رگ های داخل کیسه بیضه گشاد می شود که این موضوع می تواند به کاهش قدرت حرکت اسپرم ها منجر شود.

تحرک کم اسپرم نیز ممکن است به دلیل اختلال در ترشحات غدد جنسی  مردان باشد نیز باشد.

روش های تشخیص عدم حرکت اسپرم ها:

تحرک اسپرم را می توان از طریق تجزیه و تحلیل مایع منی آزمایش کرد. برای آزمون، حداقل باید دو نمونه منی را تهیه کنید. این موارد معمولاً با استمناء در مطب یا مرکز آزمایش پزشک حاصل می شود. همچنین می توان نمونه جنسی اسپرم را با داشتن رابطه جنسی با کاندوم و برداشتن نمونه به دست آورد. نمونه باید در دمای اتاق نگهداری شود و طی 30 تا 60 دقیقه به دستگاه تحویل داده شود. اگر کمتر از 40 درصد اسپرم شما متحرک باشد، از نظر تحرک اسپرم کم است.

داروهای مناسب برای حرکت اسپرم

روش های درمانی عدم حرکت اسپرم:

برخی از تغییرات در سبک زندگی مردان ممکن است به افزایش تحرک اسپرم آن ها منجر شود. برخی از این تغییرات در ادامه آورده شده است، سپس برخی از تحقیقات علمی که بهترین دارو برای حرکت اسپرم را بیان می کنند معرفی شده است.

  • به طور منظم ورزش کنید
  • وزن مناسب و سالمی داشته باشید
  • قرار گرفتن در معرض امواج تلفن همراه را کاهش دهید
  • مصرف الکل را قطع کنید
  • سیگار کشیدن را ترک کنید

بهترین داروها برای حرکت اسپرم:

برخی مکمل ها همچنین ممکن است به بهبود تحرک اسپرم کمک کنند. به عنوان مثال ، یکی از مطالعات افزایش 52 درصدی اسپرم در آقایان را نشان داد که حداقل روزانه 200 میکروگرم سلنیوم به همراه 400 واحد ویتامین E برای حداقل 100 روز متوالی مصرف می کنند. قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید و مراقب محل خرید آنها باشید. مکمل ها را فقط با تجویز پزشک و از فروشندگان معتبر خریداری کنید.

اگر علت تحرک اسپرم یک مشکل پزشکی مانند سطح پایین هورمون یا واریکوسل باشد، ممکن است داروهایی مانند هورمون تحریک کننده فولیکول یا گنادوتروپین کوریونی انسانی کمک کننده باشد.

در بعضی موارد، پزشک ممکن است عمل جراحی را برای رفع مشکل عدم حرکت اسپرم ها توصیه کند.

به طور خلاصه در این مقاله به موضوع حرکت اسپرم ها پرداختیم. در این مقاله شما با دلایل عدم حرکت اسپرم ها، روش تشخیص این مشکل، درمان های آن و همچنین داروهای مناسب برای حرکت اسپرم آشنا شدید. اگر تجربه ای در این زمینه دارید در بخش کامنت ها مطرح کنید.

 

خرید معجون تقویت کننده قوای جنسی

خرید کراویا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *