تاریخچه و تشخیص روغن آرگان اصل و تقلبی

شما چه اطلاعاتی در مورد روغن آرگان دارید؟

در این مقاله از بلاگ عطاری آنلاین عطارمارت به اطلاعاتی در مورد روغن آرگان می پردازیم. به احتمال خیلی زیاد تا به حال در فیلم ها و رمان ها نام درخت سحرآمیز را شنیده اید. شاید هم تاکنون نام درخت زندگی به گوشتان خورده باشد. منظور از این درخت همان درخت آرگان می باشد، که در گذشته به این درخت  زیت‌الهرجان  می گفتند. از بحث افسانه ای این درخت که بگذریم این درخت بسیار کمیاب و با ارزش است. عمر درخت آرگان حدود 200 سال است اما 30 تا 50 سال طول می کشد تا درخت میوه بدهد و همین محدودیت های جهانی و دیر روییدن این میوه  باعث کمیاب شدن و گران بودن روغن ارگان در سراسر جهان  می شود. این درخت در جنگل آرگان در سال ۱۹۹۸ توسط یونسکو جز ذخایر ارزشمند موجود در زیست کره (biosphere) اعلام شد.

روغن آرگان یا همان طلای مایع  که از دانه های میوه درخت اسپینوسا که در ناحیه سوس در کشور مراکش در شمال آفریقا به دست می آید، بسیار مفید و با ارزش و کمیاب می باشد، که برای جوان سازی، ترمیم و زیبایی پوست و مو و درمان بثورات ، نیش حشرات ، عفونت های پوستی به کار می رود. همچنین به عنوان مرطوب کننده موثر استفاده می شود. از دیگر موارد کاربرد روغن آرگان در صنعت غذایی و دارویی می باشد.

روغن آرگان خواص شگفت انگیز و موثری دارد. این روغن جزء کمیاب ترین و با ارزش ترین روغن های گیاهی در کل جهان محسوب می شود. روغن گیاهی آرگان سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها می باشد و از غلظت بالایی هم برخوردار است و همین امر باعث شده است که این روغن در کل جهان با ارزشمند محسوب شود. این روغن بسیار مفید و با ارزش را از میوه ها و دانه های درخت آرگان Arganic Spinosa  که فقط در موروکو یا مراکش رشد می کند تهیه می کنند. در داخل هر میوه درخت آرگان سه هسته در یک پوسته وجود دارد. این هسته ها را در کارخانه های مراکش شکسته و دانه ها را از هسته جدا می کنند و طی مراحلی در آزمایشگاه مواد سمی و قارچی را به روش های خاص تصفیه می کنند و در نهایت آزمایش های میکروبی بر روی آن صورت می گیرد و به بازار برای فروش می فرستند.

مقاله پیشنهادی: واقعیت ها در مورد روغن خراطین

 

تاریخچه روغن آرگان

روغن مصرفی مردم سرزمین موروکو در طی قرن ها روغن گیاهی آرگان بوده است که در آشپزی و درمان مسائل پوستی از آن استفاده می کردند. این روغن به دلیل اینکه از هسته خام گرفته می شود مزه تلخی به همراه دارد و قابل خوراکی نیست و به همین دلیل در تقویت و درمان پوست و مو از آن استفاده می شود. برای اینکه این روغن خالص قابل خوردن شود، باید دانه های آن را قبل از روغن گیری تفت دهیم. به همین علت روغن خوراکی آرگان خالص رنگ تیره تری به خود می گیرد . موها و پوست انسان ها برای سلامت به آنتی اکسیدان ها و توکوفرول های قوی نیاز دارند که این مواد معدنی ضروری پوست و مو در روغن خالص آرگان موجود می باشد.  و همچنین موادی مانند اسکوالن، فنول‌ها کاروتن و فنولیک اسید، که در روغن گیاهی آرگان هستند برای مصارف آرایشی استفاده می شوند. دو ماده تشکیل دهنده روغن آرگان شمال  36.8 % از اسیدهای چرب لینولنیک و 42.8% از اسیدهای چرب اولئیک بوده که برای حفظ رطوبت پوست و ویژگی ترمیم کنندگی پوست بسیار موثر می باشد. هم چنین روغن آرگان برای محافظت از کلاژن پوست موادی به نام Squalane را در خود دارد که باعث می شود پوست نرمتری داشته باشید. در روغن آرگان خالص ترکیبات فنلی وجود دارد که وظیفه محافظت از پوست در مقابل رادیکال های آزادی که باعث تیره شدن و خشک شدن و چین و چروک پوست می شوند را برعهده دارد. روغن آرگان به دلیل داشتن ویتامین E به بازسازی و ساختن سلوهای مرده پوستی کمک شایانی می کند. به همین علت می توان گفت این روغن در جوان سازی، ترمیم پوست و همچنین سلامت موها بسیار موثر است.

این روغن بسیار مفید بوده و برای درمان، تقویت و حفظ رطوبت پوست و مو  استفاده می شود. افراد زیادی که به علت ویتامین های A و E که در این روغن وجود دارد به این نوع روغن بسیار اهمیت می دهند، زیرا از فواید روغن های گیاهی مطلع هستند. و حتی از نظرخیلی از افراد این روغن در درمان زخم ها ، عفونت ها ، نیش حشرات بر روی پوست و بثورات پوستی معجزه می کند، به طوری که این محصول را  در سطح جهانی مطرح کرده اند.

مقاله پیشنهادی: خواص اثبات شده روغن سیاه دانه

 

تشخیص خالص بودن روغن آرگان در آزمایشگاه

 

برای تشخیص دادن خالص بودن روغن آرگان آزمایش هایی در آزمایشگاه های تخصصی صورت می گیرد که با این نوع آزمایش می توان تشخیص داد که این روغن خالص است یا با روغن های گیاهی دیگر مخلوط شده است. در کل هدف از این آزمایش کمک کردن به کنترل صحت سنجی این محصول ارزشمند کشور مراکش است. در این آزمایش به مطالعه و بررسی خاصیت فیزیکی مانند ویسکوزیته، چگالی و ضریب شکست، رنگ‌دانه‌های کلروفیلی استرهای آلکیلی اسیدهای چرب ، استیگمستادین 3 و 5 پرداخته شده است تا خالصی این روغن گیاهی تایید شود، و کاملا دقیق مشخص می کند که این روغن با ارزشمند با هیچ روغن گیاهی دیگری مخلوط نشده است . شباهتی که در اسیدهای چرب بین ترکیبات روغن آرگان و روغن های گیاهی دیگر وجود دارد باعث می شود که این آزمایش صورت گیرد. استیگمستادین، کورن و فئوفیتین را می توان تا 5% تصفیه کرد و با روغن های زیتون و آفتابگردان ترکیب کرد.

 

تشخیص روغن خالص آرگان از روغن های ناخالص

تشیص روغن آرگان اصل و تقلبی

 

مقاله پیشنهادی: روغن اسطوخودوس، اکسیر زندگی

 

حال تشخیص اصل یا غیر اصل بودن این روغن کار سختی هم نیست.

  • روغن آرگان اصل دارای بافتی نرم و غلیظ و رنگ آن زرد طلایی است. اگر این روغن رنگ تیره تری داشت احتملا این روغن را با روغن های دیگر مخلوط کرده اند که متاسفانه کیفیت روغن را پایین می آورد. بعد از استفاده از این روغن احساس سبکی بر روی پوست خود حس می کنید به این نکته توجه کنید که این روغن هرگز سریع بر روی پوست شما جذب نمی شود. این روغن به مرور زمان و بعد استفاده چندین روز به پوست شما جذب خواهد شد، همچنین این روغن نباید بعد از شست و شو به سرعت از روی پوست شما پاک شود. اگر به سرعت پاک شد این روغن خالص نمی باشد.
  • در این روغن رسوب ذرات معلق و یا ابر آلود نباید مشاهده شود.
  • این روغن بویی همانند بوی ذرت بو داده شده و شبیه به بوی مغزهای گیاهی دارد و به هیچ عنوان بوی مواد عطری و طعم دهنده ها را نمی دهد.
  • روغن گیاهی آرگان در صورتی که اصل باشد غلظت و چسبندگی آن به اندازه روغن های گیاهی خوراکی است.
  • این محصول در داخل قوطی مقوایی و یا شیشه تیره رنگ نگهداری می شود.
  • این روغن نباید بیش از حد گران یا در حد ارزان باشد.
  • این روغن به هیچ عنوان نوع خوراکیش در بازار موجود نیست و فقط موضعی مصرف و توصیه می شود.

استخراج ، تهیه و تولید روغن خالص آرگان

 

استخراج روغن آرگان توسط بزها صورت می گیرد. با شنیدن این جمله تعجب نکنید. بزها علاقه فراوانی به خوردن میوه درخت اسپینوسا دارند اما هسته این میوه را نمی توانند هضم کنند، این هسته ها را از فضولات بزها جدا می کنند و روغن آرگان تهیه می شود. بر روی این درخت همیشه تعداد زیادی بز و شتر دیده می شود.

 

تهیه روغن خوراکی آرگان

تهیه روغن آرگان خوراکی

 

مقاله پیشنهادی: خواص روغن پونه کوهی

 

برای استفاده خوراکی از دانه های میوه این درخت کمیاب که دارای پوستی ضخیم هستند آن ها را پس از سابیدن و بعد از اینکه در خمیری که آن را با مقدار کمی آب تفت می دهند، تفت داده شوند. بعد از مراحل گفته شده پوست ضخیم از این دانه جدا می شود و باید آن را با آسیاب دستی یا دسته هاون کوبید. خمیر که به رنگ کهربایی است بعد از فشرده شدن روغن آرگان خالص به وجود می آید. این روش به دلیل دخالت داشتن دست در فشرده سازی  و مخلوط شدن آب با این خمیر، احتمال ورود باکتری ها در این خمیر وجود دارد. در نتیجه  انجمن سلامت موروکو صادرات روغن خوراکی آرگان اصل را ممنوع کرده است. به این نوع فشرده شدن با دست (مکانیکی) و استخراج روغن آرگان خالص پرس سرد می گویند. منظور از پرس سرد این است که دانه های این میوه با ارزش را با کمترین  حررات موجود تحت فشار مکانیکی قرار می دهند، زیرا حرارت می تواند خواص مواد مغذی این روغن خالص را کاهش دهد که روغن گیاهی آرگان خالص از این فشردگی به وجود می آید. بعد از اینکه این روغن آرگان خالص را طی چندین مرحله با پرس سرد از فیلترهای الیافی عبور دادند با این روش است که املاح معلق در این روغن به خوبی از یکدیگر جدا می شوند و باید در آخر در ته ظرف فقط مقدار اندکی غباری ابر مانند رسوب کند که می توان تایید کرد که روغن خالص خوبی استخراج شده است. در صورتی که ته ظرف روغن آرگان که با پرس سرد تهیه کرده اند رسوب زیادی باشد نشان می دهد که مراحل فیلتر به خوبی و صحیح انجام نشده است و همچنین این محصول از  کیفیت پایینی برخوردار است . با روش استخراج پرس سرد روغن گیاهی آرگان خالص را می توان تا 36 ماه نگهداری کرد.در حالیکه در روش فشرده سازی دستی مدت زمان کمتری حدودا 6 ماه می توان از آن نگهداری کرد.

این نکته بسیار مهم است که اگر روغن آرگان خالص را بتوانید تهیه کنید و با خریدن شیشه کوچکی از این محصول که محصولی گران قیمت و با ارزشی است، تمام ویتامین هایی که برای مراقبت از پوست و موی خود مورد نیاز است را تامین کنید و دیگر نیازی نیست برای مراقبت از پوست و موی خود از محصولات گران قیمت استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *