تشخیص عسل طبیعی از تقلبی و راهکارهای آن

تشخیص عسل طبیعی به چه معناست؟ آیا عسل های موجود در بازار طبیعی هستند؟ عسلی را می توان عسل طبیعی نامید که توسط زنبور عسل، شهد گیاه مکیده شود و در کندو ها ذخیره شود. طبق استاندارد های اتحادیه اروپا عسل ماده ی خامی است که هیچ ماده ی دیگری در آن قابل حذف و افزودن نیست.عسل به عنوان ماده ی غذایی با ارزش بالا در بین مردم شناخته می شود. این محصول غذایی نسبتا گران قیمت،  سبب طمع سودجویان بازار اقتصادی شده است. این افراد سبب تقلب در کیفیت و کمیت عسل شده اند. امروزه افرادی که در رژیم غذایی خود عسل استفاده می کنند و خواص ان را مد نظر قرار می دهند نگران خالص بودن آن هستند که آیا عسلی که تهیه کرده اند خالص و طبیعی است و یا تقلبی و کارخانه ای است. تشخیص عسل طبیعی و تقلبی به دلیل تنوعی که این ماده ی خوراکی دارد کاری بس دشوار است. عسل ها در گونه های گیاهی، منطقه ی جغرافیایی، نوع فرآوری و ذخیره سازی متفاوت هستند.

بررسی کیفیت عسل نه تنها مورد آزمون مصرف کننده ها قرار می گیرد بلکه برخی از تولید کنندگان نیز به دنبال بررسی اصل یا تقلبی بودن عسل هستند زیرا سودجویان، عسل تقلبی را با قیمت کمی وارد بازار می کنند که این امر سبب از دست رفتن فضای رقابتی بازار می شود. سوداگران بازار اقتصادی با اضافه کردن محلول های نشاسته، گلوکز، ساکارز، آب و قند و یا شربت های طبیعی مانند شربت ذرت، شربت درخت افرا، نیشکر و غیره سبب تقلب در اصالت و خالص بودن عسل می شوند. یکی از روش های مطمئن اعتماد به برندهای معتبر فروش عسل می باشد. شما می توانید خرید عسل را از عطاری آنلاین عطارمارت انجام دهید و خیالتان بابت طبیعی بودن عسل راحت باشد.

چگونگی تشخیص عسل طبیعی:

هنگام تشخیص عسل طبیعی و مقایسه با عسل تقلبی، متوجه تفاوت فاحش آن می شویم. مصرف عسل تقلبی مزایای دارویی و تغذیه ای خود را از دست می دهد و یا حتی می تواند اثر معکوس داشته باشد.

برای اینکه بتوانیم نشخیص عسل طبیعی را به خوبی انجام دهیم در ابتدا باید عسل تقلبی و روش تهیه آن را بشناسیم.

برای تهیه عسل تقلبی سه روش وجود دارد:

روش تغذیه ای :

در این روش کندودار ها در کنار تغدیه ی اصلی زنبور ها که همان شهد گیاهان است آن ها را با شهد مصنوعی سیر می کنند. شکر، قند، شیره ی خرما از شیرین کننده های مصنوعی هستند. در این روش، عسل به دست آمده خالص نبوده و به آن عسل تغذیه ای می گویند.

روش مخلوط:

این روش توسط زنبوردار و یا فروشنده صورت می گیرد. آنها برای اینکه حجم عسل فروشی افزایش پیدا کند آن را با مواد گلوکزی مانند شربت و قند مخلوط می کنند و به عنوان عسل طبیعی می فروشند.

عسل کاملا تقلبی:

در این روش نه زنبوری وجود دارد و نه زنبورداری. افراد سودجو با مخلوط کردن شیره ی برخی از میوه ها مانند توت و خرما و یا شربت مصنوعی قند و شکر اقدام به تولید عسل به اصطلاح طبیعی می کنند. شما با دیدن و یا بو کردن این گونه عسل ها متوجه تقلبی بودن آن نمی شوید زیرا افراد متقلب با اضافه کردن انواع اسانس ها و طعم های مصنوعی، سبب گمراهی شما می شوند.

چگونگی تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

راه های تشخیص عسل طبیعی:

برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی روش های گوناگونی پیشنهاد شده است. برخی از راه های تشخیص عسل طبیعی بدین صورت می باشد:

روش آزمایشگاهی

در حال حاضر روش های آزمایشگاهی مختلفی برای تشخیص خالص بودن عسل وجود دارد از جمله:کروماتوگرافی، طیف سنجی و روش ایزوتوپی

برخی از این روش ها هم بسیار گران هستند و هم زمان بر؛ به همین دلیل ما تنها روش طیف سنجی را به شما معرفی می کنیم که نسبت به روش های دیگر ارزان قیمت تر می باشد.

طیف سنجی مادون قرمز

روش طیف سنجی نزدیک مادون قرمز از روش های آزمایشگاهی آسان و ارزان قیمت متداول است. این روش تشخیص قابل دسترس بوده و روش مناسبی برای غربالگری کیفیت عسل می باشد.

روش خانگی تشخیص عسل طبیعی

به میزان تنوع عسل، روش های تست سلامت مختلف خانگی وجود دارد که با آن بتوان تقلبی و یا اصل بودن عسل را سنجید. دراین مقاله تعدادی از روش ها را با هم بررسی می کنیم.

تست با آب

یکی از روش های متداول برای بررسی تقلبی بودن عسل تست با آب است. کافی است یک قاشق پرعسل را در یک لیوان آب بریزید. اگر عسل تقلبی باشد میل به حل شدن در آب را دارد ولی اگر عسل اصل باشد سریع به ته لیوان می افتد.عسل تقلبی یا همان محلول شکر غلیظ، قبل از اینکه به ته لیوان برسد در آب حل می شود.

روش های شناسایی و تشخیص عسل طبیعی

تست با ماکروویو

برای انجام این تست باید یک تا دو قاشق از عسل را درون دستگاه ماکرویو قرار داده و و به مدت شصت ثانیه در بالاترین درجه گرم کنید. اگر عسل اصل باشد سریع حالت کاراملی به خود گرفته ولی اگر تقلبی باشد کف وحالت حبابی به خودش می گیرد.

تست با کاغذ

این روش یکی از آسان ترین روش های تشخیص اصالت عسل می باشد.

مقداری عسل را بر روی کاغذ ریخته اگر عسل اصل باشد حالت جامد باقی می ماند ولی اگر تقلبی باشد کاغذ خیس می شود و یا حتی ممکن است بر روی آن لیز بخورد.

تست با نان

مقادیری از نمونه ی خود را برداشته و روی یک تکه نان بمالید. اگر نان حالت خیس و آبدار شد آن عسل تقلبی است ولی اگر نان حالت ترد و شکننده به خودش گرفت آن عسل طبیعی می باشد.

نتیجه گیری در مورد تشخیص عسل طبیعی

ما در این مقاله انواع روش های مختلف تست عسل و خالص بودن آن را به شما معرفی کردیم. اما در پایان باید این نکته را یادآوری کرد که مطمئن ترین روش تست عسل روش های آزمایشگاهی آن می باشد و روش های خانگی قابل اطمینان نیستند زیرا عسل به دلیل تنوع بالایی که دارد جواب تست های آن نیز متفاوت می شود.

برای مثال در روش خانگی تست با آب، اگر عسل مرکبات را در لیوان آب بریزید به دلیل روان بودن و شل بودن عسل زود در لیوان حل می شود و دیر تر نه نشین می شود. پس با توجه به این نکته که جواب تست ها ممکن است با یکدیگر متفاوت شود بهترین روش تشخیص عسل طبیعی، تست آزمایشگاهی آن می باشد.

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *