خواص عسل برای پوست و مو

در این مقاله سعی شده یکی از مواد سالم و طبیعی که از دیرباز مورد استفاده ی بشر در زمینه ی درمانی و زیبایی قرار می گرفته است را معرفی کند. این ماده طبیعی عسل نام دارد. خواص عسل برای پوست و خواص عسل برای مو بسیار زیاد است که در این مقاله از عطاری آنلاین به این موضوع پرداخته ایم.

اگر حساب کاربری خود را در تلگرام و اینستاگرام باز کنید، صدها فیلم و کلیپ برای زیبایی و حفظ طراوت پوست و مو مشاهده می کنید. این سایت ها انواع محصولات شیمیایی از قبیل شامپو، کرم، ماسک، لوسیون معرفی می کنند.

در این تبلیغات کاذب بعید به نظر می رسد که داشتن رویای پوست و موی زیبا در افراد تحقق بیابد. زیرا این محصولات علاوه بر هزینه های گزافی که دارند، وجود مواد شیمیایی در آنها سبب حساسیت، اختلال در خواب و یا برهم خوردن تعادل هورمون ها می شود که برای سلامت انسان خطر آفرین است.

برای مثال وجود آلومینیوم در مام های ضد تعریق سبب برهم خوردن هورمون استروژن می شود و عملکرد غدد داخلی بدن را مختل می کند. و یا وجود تریکلوسان که نوعی باکتری مصنوعی حساب می شود در مام ها، دهان شویه هاو صابون ها باعث اختلال در تیروئید می شود و سرطان زا نیز می باشد.

وجود چنین موادی در محصولات مراقبت از پوست و مو سلامتی بدن را به خطر می اندازد. به همین علت باید از مواد ارگانیک و سالم استفاده کرد.

خواص عسل به طور کلی:

عسل، شهد خدایان، این عنوانی است که مردمان قدیم این ماده را به خاطر خواص بی نظیر درمانی می نامیده اند. این شهد شیرین و چسبناک دارای خواص بی شماری است. عسل سرشار از خواص آنتی باکتریایی، ضد قارچی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. این ماده ایده آل برای سلامتی و زیبایی پوست و مو می باشد.

عسل به عنوان یک عنصر درمانی برای سرفه، آسم و سرماخوردگی به شمار می آید. خرید عسل می تواند به مبارزه با عفونت های پوستی، اگزما، خارش و التهاب پوست سر بپردازد. عسل حتی می تواند واکنش های آلرژیک بدن را کاهش دهد. اگر عسل در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود سلامتی بدن انسان تضمین شده است. عسل می تواند به پیشگیری از بیماری های قلبی و التهاب مفاصل کمک کند.

به دلیل وجود فروکتوز در عسل ماده ی پرکالری محسوب می شود. عسل دارای ویتامین های گروه ب، کلسیم، مس، آهن، روی می باشد. عسل علاوه بر خاصیت درمانی و دارویی که دارد از قدیمی ترین مواد موثر برای زیبایی پوست صورت شناخته می شود. وقتی صحبت از زیبایی و مراقبت از پوست می شود عسل بهترین می شود. در اینجا به اختصار با برخی از خواص عسل در زمینه ی زیبایی پوست ومو آشنا می شویم

خواص عسل برای پوست

مبارزه با جوش و آکنه

همانطور که قبلا گفته شد عسل یک ضد عفونی کننده و ضد التهاب طبیعی است. استفاده از عسل طبیعی از عفونت های پوستی جلوگیری می کند و مانع از بروز جوش های سرسیاه و آکنه می کند. استفاده از ماسک عسل قرمزی و تورم جوش را کاهش داده و روند درمان جوش را بهبود می بخشد. یکی از علت های بروز جوش سرسیاه کثیفی و آلودگی پوست می باشد.عسل با نفوذ در منافذ باز پوست ناخالصی های موجود در منافذ پوست را به خود جذب می کند و سبب تمیزی پوست می شود. (1)

لایه بردار طبیعی

پوست انسان روزانه در معرض نور آفتاب و گرد و غبار قرار می گیرد و آلوده می شود. در همین حین نیز پوست صورت اقدام به تولید پوست جدید می کند و سلول های مرده ی قدیمی بر روی پوست صورت باقی می ماند. به این دو دلیل نیاز به یک لایه بردار خوب و طبیعی برای پاکسازی پوست نیاز است که هم پوست های مرده را از روی پوست صورت پاک کند و هم خاصیت درمانی داشته باشد. عسل به دلیل وجود خاصیت آنتی اکسیدانی در آن برای تغذیه و پاکسازی پوست مفید است. استفاده از اسکراب عسل سبب می شود پوست انسان نرم، جوان تر، و شاداب تر شود. ترکیب عسل با پوست صورت انسان سبب کریستالیزه شدن آن می شود. این کریستال های ریز به مانند یک اسکراب ملایم عمل کرده و آلودگی های روی پوست و سلول های مرده را جمع آوری می کند.

خواص عسل برای پوست

ضد پیری و چین و چروک

عسل با دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین و آنزیم، به عنوان یک تغذیه ی کننده ی عالی برای پوست شناخته می شود. وجود فلانوئید در عسل باعث کلاژن سازی در پوست می شود که این امر روند پیر شدن پوست را به تعویق می اندازد. عسل با خاصیت آبرسانی که دارد خطوط ریز صورت را محو می کند و پوست صورت را شاداب و مرطوب نگه می دارد. استفاده از ماسک آلوئه ورا و عسل برای جلوگیری از روند چروک شدن پوست صورت و گردن بسیار اثر بخش است.

بهبود زخم های پوستی

یکی دیگر از خواص شگفت انگیز عسل قابلیت بازسازی بافت های مرده ی پوست می باشد. عسل به دلیل وجود آنتی اکسیدان در آن بافت های مرده پوست را که به هر دلیلی آسیب دیده اند را احیا می کند. مانند جای جوش، اسکار و بهبود زخم. به دلیل وجود خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد عفونی کننده ی عسل انتخاب مناسبی برای بهبود زخم می باشد. برای درمان خارش و اگزمای پوستی محلول عسل، موم عسل و روغن زیتون توصیه شده است.

هیدراته کردن و آبرسانی

فروکتوز موجود در عسل، به عنوان یک مرطوب کننده و آبرسان طبیعی عمل کرده و می تواند رطوبت هوا را به پوست شما جذب کند. با تامین رطوبت پوست خشکی آن برطرف و نرم می شود و پوست همیشه براق و شاداب به نظر می رسد. خشکی در پوست صورت سبب کدر به نظر رسیدن پوست صورت می شود برای شادابی پوست صورت حتما از ماسک عسل به همراه روغن هسته ی انگور استفاده شود.

خواص عسل برای مو

خواص عسل برای مو:

نرم و درخشدگی مو

یکی از علت های گره گره شدن موخشکی ساقه های مو می باشد. برای داشتن موهای نرم و لطیف می توان از ماسک آلوئه ورا و عسل بهره برد. این ماسک موهای شما را نرم و آبرسانی می کند و همچنین وز مو را برطرف می کند. ماسک عسل می تواند موها را پروتئین تراپی کند و رشته های ضعیف و شکننده ی تار مو را ترمیم می کند. برای داشتن موهای نرم و براق بهترین توصیه ماسک عسل است.

رشد مو

از محصول شگفت انگیز عسل برای زیبایی و مراقبت از مو می توان بهره گرفت. عسل می تواند مشکل ریزش مو را حل کند و سبب تقویت آن بشود. محلول روغن زیتون و عسل به عنوان بمب انرژی برای تقویت پیاز مو شناخته می شود. عسل با خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی خود می تواند سبب کاهش التهاب و خارش پوست کف سر می شود. عسل فولیکول مو را تقویت کرده و باعث تحریک رشد مو می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به خواص عسل برای پوست و خواص عسل برای مو اشاره شد. عسل به دلیل خاصیت درمانی که دارد قرن هاست مورد استفاده ی مردم در زمینه ی مراقبت از پوست و مو قرار می گرفته است. عسل به دلیل داشتن انواع ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها و آنتی اکسیدان  می تواند تسکین دهنده ی انواع درد از قبیل مشکلات تنفسی تا مشکلات پوستی باشد. استفاده از ماسک های ترکیبی عسل زیبایی را پوست و موی سر بر می گرداند.

برچسب‌ها