برترین خواص عسل گون

عسل دارای انواع مختلفی است که بر اساس شاخص های مختلفی تقسیم بندی می شوند. یکی از این تقسیم بندی های عسل بر اساس گیاهانی است که زنبورعسل بیشتر از آن ها تغذیه داشته است. در این مقاله از عطاری آنلاین عطارمارت به بررسی خواص عسل گون پرداخته ایم. پس با ما همراه باشید.

معرفی گیاه گون

گون گیاهی علفی، با ریشه و ساقه های زیاد است. طول این گیاه تا 70 سانتی متر می رسد. گیاه گون گیاهی سازگار با انواع شرایط آب و هوایی می باشد. این گیاه در دامنه های زاگرس و صحرا می روید.

بیش از 100 نوع گون در ایران وجود دارد. بومی های مناطق مختلف ایران از گیاه گون برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کنند. گیاه گون به همراه ریشه ی آن گیاه دارویی به حساب می آید.

از گیاه گون می توان برای درمان بیماری های عفونت های تنفسی، آلرژی، کم خونی، ضعف عضلانی و خستگی مزمن، بیماری های مربوط به دیابت و ناراحتی های کلیوی اشاره کرد. امروزه ریشه ی گیاه گون را به صورت کپسول و یا عصاره ی مایع می توان مصرف کرد و از ساقه و برگ های این گیاه می توان به صورت دم کرده و یا جوشانده بهره برد.

خواص عسل گون چیست؟

گیاه گون به دلیل شکوفه های فراوانی که دارد زنبور عسل را به خودش جذب می کند و سبب تولید عسل گون می شود. گیاه گون و نوع های متنوع آن از مهم ترین گیاهان منبع شهد و گرده ی ایران به حساب می آیند.

بیشترین شهد جمع آوری شده در کوهستان های ایران توسط زنبور عسل از گیاه گون می باشد و به دلیل تنوع و پراکندگی وسیعی که این گیاه در سرتاسر کوهستان های ایران دارد عسل کوهستانی نامیده می شود. در واقع عسل گون یا عسل کوهستانی یکی از انواع عسل می باشد.

خواص عسل گون چیست؟

خواص عسل گون بی شمار است. عسل گون دارای آنتی اکسیدان فراوان می باشد که در مهار رادیکال های آزاد بدن کمک می کند. از جمله خواص مشترک همه ی عسل ها می توان به تقویت عمومی بدن و دستگاه گوارش، درمان سرفه و سرماخوردگی و درمان زخم های پوستی اشاره کرد که عسل گون نیز از این قائده مستثنی نیست.

رنگ عسل گون رنگ زرد روشن می باشد. البته به دلیل تنوع بالای گیاه گون رنگ عسل آن نیز متفاوت می شود و به همین دلیل برخی از گونه های عسل گون به رنگ قرمز هم هستند.

همانطور که از خواص عمومی عسل ها گفته شد برای عسل گون نیز خواص بیشماری را بر شمرده اند که می توان به وجود آنتی اکسیدان فراوان و خاصیت آنتی باکتریالی آن اشاره کرد. از جمله خواصی که برای عسل گون بر شمرده اند می توان به موارد پایین اشاره کرد.

ما در مقاله ای جداگانه به خواص عسل به طور کلی اشاره کرده ایم که می توانید آن را مطالعه نمایید.

درمان ناراحتی های کلیوی و سنگ کلیه

از خواص عسل گون می توان به عنوان به پادزهر برای سموم داخلی بدن نام برد. این عسل می تواند مجاری ادراری را ضد عفونی کند و عفونت های دستگاه دفع ادرار را درمان کند. عسل گون علاوه بر کاهش درد ناشی از دفع سنگ کلیه می تواند سنگ های کلیه را خرد و به دفع راحت آن کمک کند.

درمان بیماری های چشم و پلک

ورم پلک و زخم های قرنیه از بیماری های شایع چشمی می باشد. در قدیم برای درمان بیماری های چشمی خود به سراغ پماد هایی بر پایه ی عسل می رفتند. امروزه نیز عسل گون برای درمان سوختگی های چشم و التهاب آن به کار می رود. برخی از بیماری های مربوط به شبکیه ی چشم از کمبود ویتامین های B و A بوجود می آید که می توان کمبود آن را با عسل گون جبران کرد.

تقویت حافظه، از خواص عسل گون

آلزایمر و عدم تمرکز دو بیماری شایع در سنین بالا هستند که افراد به آن دچار می شوند. برای تقویت حافظه و بهبود تمرکز عسل گون توصیه شده است. این عسل به دلیل داشتن ویتامین  B و استیلکولین و همچنین افزایش ملاتونین در بدن می تواند درمانگر بیماری های مربوط به حافظه و زوال عقل باشد. نوجوان و جوانان نیز در شب های امتحان برای رهایی از خستگی های فکری و مغز می توانند از این عسل بهره بگیرند.

درمان دیابت با کمک خواص عسل گون

بر خلاف نظر عموم افراد دیابتی می توانند عسل مصرف کنند و آن را در سبد غذایی خود قرار دهند فقط با رعایت حد مجاز آن. عسل گون با دارا بودن گلایسمیک پایین تر نسبت به قند، شیرین کننده ی بهتر و امن تری به حساب می آید ولی همچنان عسل گون دارای کربوهیدرات می باشد و باید میزان خوردن آن رعایت شود. عسل گون در مقایسه با شیرین کننده های مصنوعی مانند شکر قند خون را کمتر افزایش می دهد.

در نهایت افراد دیابتی در مصرف عسل همیشه باید حد مجاز مصرف را مدنظر داشته باشند زیرا خوردن زیاد عسل سبب افزایش قند خون در بدن می شود.

مهم ترین فواید عسل گون چیست؟

درمان سرماخوردگی، گرفتگی صدا، عفونت های ریوی

عسل گون با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد عفونی درمان خانگی مناسب و کم هزینه ای برای بهبود سرماخوردگی و عوارض ناشی از آن به شمار می رود. عسل گون با خاصیت میکروب کشی قوی که دارد حلق و ریه را از عفونت ها پاکسازی می کند و حتی می تواند زخم های سرفه های ممتد را نیز التیام ببخشد.

واکنش های آلرژیک بدن در فصل تابستان و زمستان به صورت گرفتگی صدا و آبریزش بینی نمایان می شود. مصرف عسل گون در فصل تابستان و زمستان می تواند تاثیر بسزایی در مشکلات مربوط به گلو و حنجره داشته باشد. (۱)

درمان بی خوابی

از عوامل بیخوابی و بد خوابی های شبانه می توان به نبود آرامش، داشتن استرس و هورمون پایین انسولین در بدن اشاره کرد. عسل گون به خواب راحت کمک می کند بدان معنا که سبب افزایش آرامش در فرد می شود و ترشح هورمون انسولین در بدن را تعدیل می بخشد.

درمان کم خونی

در بین انواع عسل ها عسل گون به عنوان درمان کم خونی شناخته می شود.

از جمله عوامل کم خونی می توان به فقر آهن، کمبود هموگلوبین خون اشاره کرد مصرف عسل گون به همراه آب ولرم سبب افزایش هموگلوبین خون می شود وکم خونی را درمان می کند.

نتیجه گیری

در این مقاله خواص عسل گون عنوان شد. برای مصرف این ماده ی شفابخش حتما باید به اصل بودن آن توجه شود و در مصرف آن زیاده روی نشود زیرا مصرف زیاد این نوع عسل حساسیت زاست و سبب التهاب معده می شود. همچنین برای خرید عسل طبیعی و ارگانیک می توانید از سایت عطارمارت اقدام نمایید و درب منزل تحویل بگیرید.

برچسب‌ها