ترکیب سیاه دانه و عسل چه خواصی دارد؟

در این مقاله از عطاری آنلاین عطارمارت به بررسی ارتباط بین سیاه دانه و عسل از جوانب مختلف می پردازیم. خواص این ترکیب جادویی را برای لاغری، تقویت تخمدان، تقویت قوای جسمی، دیابت، معده، سرفه و … بررسی می کنیم و آخرین اطلاعات را پیرامون ترکیب سیاه دانه و عسل به خدمت شما عرض می کنیم.

  • ترکیب سیاه دانه و عسل  مفید برای لاغری
  • ترکیب عسل و سیاه دانه، مفید برای تنبلی تخمدان
  • تقویت قوای جسمی با معجون سیاه دانه و عسل
  • روغن سیاه دانه و عسل مفید برای مراقبت از پوست
  • ترکیب سیاه دانه و عسل مفید برای دیابت
  • ترکیب سیاه دانه و عسل مفید برای معده
  • ترکیب سیاه دانه و عسل مفید برای کلیه 
  • ترکیب سیاه دانه و عسل مفید برای سرفه
  • ترکیب سیاه دانه و عسل مفید برای گوش درد
  • ترکیب سیاه دانه و عسل مفید برای فشار خون بالا
  • ترکیب سیاه دانه و عسل خاصیت ضد سرطانی

سیاه دانه و تاریخچه آن:

سیاه دانه یا سیاه تخمه، دانه ای ست تلخ و سیاه رنگ که بومی غرب آسیا می باشد. از این دانه در گذشته های دور به عنوان ادویه و چاشنی غذا استفاده می کردند.

اما مهم ترین دلیل استفاده ی مردم خواص دارویی این دانه می باشد. بیش از دو هزار سال است که مردم برای درمان بیماری های خود سراغ این دانه پر خاصیت می روند.

جالب است بدانید در مقبره یکی از فراعنه مصر سیاه دانه کشف شده است که این امر نشان دهنده ی اهمیت این دانه در بین گذشتگان بوده است.

سیاه دانه در طب ایرانی و اسلامی نیز مورد توجه بوده است. (خداوند هیچ بیماری را نازل نکرده است بدون اینکه آن را معالجه کند) این بیان نبوی نشان دهنده این است که خداوند برای هر بیماری درمانی قرار داده است یعنی ابتدا درمان ایجاد شده است بعد بیماری.

برای روشن شدن سنت پیامبر در طب اسلامی در مورد خواص سیاه دانه می توان به این جمله اشاره کرد : برای هر بیماری به جز مرگ در این دانه، درمانی است.

این جمله شگفت انگیز و قاطعانه سبب علاقه اطبا مسلمان به این دانه شد. این بیانیه باعث تحقیقات گسترده بین پزشکان و دانشمندان آن زمان در مورد سیاه دانه و روغن آن شد.

خواص سیاه دانه به طور خلاصه:

به سبب علاقه ی مردم عرب به این دانه و آشنا شدن با خواص بی نظیر آن، دانه مبارک نامیده شده است. از نظر طب ایرانی سیاه دانه جزو داروی های درمانی به حساب می آمده است. این سینا و ابن القیم از این دانه برای درمان سرماخوردگی، آسم و بیماری های تنفسی بهره می برده اند.

از جمله خواصی که این سینا برای سیاه دانه بر شمرده است می توان به درمان کننده ی ورم ها و جوش ها، مفید برای سردرد ها و سرگیجه ها و پاکسازی سموم بدن نام برد. تحقیقات محققان در سرتاسر جهان نشان می دهد که این دانه پر خاصیت می تواند 129 بیماری مختلف از جمله انواع سرطان ها، دیابت، ایدز و فشار خون بالا را درمان کند.

طبیعت سیاه دانه گرم و خشک می باشد. به دلیل اشتراکات ظاهری و باطنی که با زیره دارد غالبا این دانه با زیره اشتباه گرفته می شود. امروزه متاسفانه خواص این دانه سیاه به فراموشی سپرده است و بیشتر در پخت نان و ادویه استفاده می شود اما در کشور های همسایه مانند کشور هند بیشتر جنبه ی دارویی و درمانی دارد.

سیاه دانه دارای ویتامین E و هورمون های جنسی می باشد. در سیاه دانه مقادیر زیادی روغن و ویتامین های A و  Dوجود دارد.

شواهد علمی نشان می دهد سیاه دانه دارای آهن و پتاسیم فراوان می باشد. سیاه دانه می تواند یبوست را درمان کند و مسمومیت خونی را رفع کند.

افرادی که گرفتار عطسه های مداوم هستند از مرهم سیاه دانه می توانند استفاده کنند و عطسه های مداوم راحت شوند.

از دیگر خواص سیاه دانه می توان به ضد استفراغ، درمان درد مفاصل، رفع بیماری های کبدی، قاعده آور و تسکین درد های قاعدگی، جلوگیری از ریزش مو، افزایش میل جنسی در آقایان و رفع سردی جنسی در بانوان، ضد اسپاسم و ضد سرطان نام برد.

سیاه دانه و عسل چه خواصی دارند؟

ترکیب سیاه دانه و عسل:

اگر انسان به علم دانش غذا آگاهی کامل داشته باشد متوجه خواهد شد با ترکیب کردن برخی از مواد غذایی می توان خواص آن را تا چندین برابر افزایش داد و نتیجه بهتری گرفت. برای مثال با ترکیب کردن چای سبز به همراه آب مرکبات خاصیت آنتی اکسیدانی چای سبز را می توان تا پنج برابر افزایش داد.

عسل یکی از مواد غذایی پر خاصیت می باشد که در سبد غذایی روزانه انسان باید قرار بگیرد. عسل سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. عسل خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی دارد و برای بدن بسیار مفید است.

حال اگر سیاه دانه و عسل با یکدیگر ترکیب شود می توان نتایج شگفت انگیزی از آن ترکیب گرفت.

خاصیت آنتی بیوتیکی موجود در مواد مغذی و آنزیم های عسل، همراه با خواص زیست فعال سیاه دانه ماده مقوی و قدرتمندی را ایجاد می کند که می تواند سبب تقویت عمومی بدن شده و بیماری های انسان را درمان کند.

روش های مختلفی برای ترکیب عسل با سیاه دانه وجود دارد که می توان ترکیب روغن سیاه دانه با عسل و یا پودر سیاه دانه در عسل اشاره کرد.

معروف ترین و پرکاربرد ترین ترکیب عسل با سیاه دانه، معجون دوسین می باشد. زمانی که سه واحد عسل طبیعی به همراه یک واحد سیاه دانه ترکیب شود معجون دوسین آماده می شود.

همچنین در مقاله بایدها و نبایدهای ترکیب عسل با سایر مواد غذایی می توانید به مقاله ای که در این زمینه تولید شده است مراجعه کنید.

خواص ترکیب سیاه دانه و عسل برای بهبود بیماری ها:

در این مقاله سعی شده به برخی از خواص ترکیب سیاه دانه و عسل برای درمان بیماری ها اشاره شود.

ترکیب سیاه دانه و عسل  مفید برای لاغری:

مخلوط سیاه دانه و عسل به عنوان یک چربی سوز عمل کرده و باعث لاغری می شود. سیاه دانه با داشتن اجزا فعال و تاثیر گذاشتن بر ژن های خاص سبب کاهش چربی و کنترل اشتها می شود.

در بررسی های انجام شده بین 700 نفر از شرکت گنندگان چالش لاغری، افرادی که در رژیم غذایی خود از ترکیب سیاه دانه و عسل استفاده کرده اند بین 6 تا 12 هفته دو کیلوگرم کاهش وزن داشته اند.

زمانی این ترکیب تاثیر خود را می گذارد که به صورت روزانه و منظم مصرف شود. این معجون لاغری حتما باید با رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی همراه باشد تا بتوان نتیجه دلخواه حاصل شود.

این امر نشان دهنده ی این است که مکمل های غذایی به تنهایی برای کاهش وزن مناسب نیستند و باید همراه با سبک زندگی متفاوت باشد.

مهمترین روش تهیه این معجون کاهش وزن، آماده کردن شربت عسل و آبلیمو به همراه سیاه دانه ی نیم کوب می باشد. باید توجه داشت بعد از کوبیدن سیاه دانه بلافاصله باید با شربت ترکیب شود تا سمی نشود.

ترکیب عسل و سیاه دانه، مفید برای تنبلی تخمدان:

از عوامل ناباروری می توان به تنبلی تخمدان و سردی رحم اشاره کرد. اطبا سنتی برای باروری مخلوط سیاه دانه و عسل را تجویز کرده اند.

مصرف ترکیب سیاه دانه و عسل عملکرد تخمدان را بهبود می بخشد و قاعدگی را تنظیم می کند.

یکی از مهم ترین عوامل تنبلی تخمدان کمبود آهن می باشد که با مصرف ترکیب سیاه دانه و عسل می توان فقر آهن را جبران کرد و تخمک گذاری در بانوان را تقویت کرد در نتیجه شانس باروری افزایش پیدا می کند.

از دیگر دلایل ناباروی می توان به کیفیت پایین اسپرم مردان اشاره کرد.

در یک کار آزمایشگاهی بالینی گروهی از مردان مورد آزمایش تست روغن سیاه دانه قرار گرفتند. نتیجه آزمایش نشان داد گروهی که روغن سیاه دانه مصرف کردند تعداد اسپرم و تحرک آن، مورفولوژِی و حجم منی آنها افزایش داشته است.

بنابراین مشخص شد مصرف روغن سیاه دانه می تواند کیفیت اسپرم مردان نابارور را افزایش داده و سبب باروری آنها می شود.

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان شد عسل به تنهایی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و منبع غذایی کاملی به حساب می آید. حال اگر ما عسل را با سیاه دانه مخلوط کنیم نتایج بهتری از خود نشان می دهد.

برای مثال ترکیب روغن سیاه دانه به همراه عسل خاصیت آنتی اکسیدانی عسل را چندین برابر افزایش می دهد و می تواند جایگزین خوبی برای آنتی اکسیدان های مصنوعی باشد. پس نتیجه می گیریم ترکیب شگفت انگیز سیاه دانه وعسل بر تعداد اسپرم و تحرک آن تاثیر گذاشته و ناباروری در مردان را درمان می کند.

سیاه دانه و عسل برای درمان بیماری ها مناسب است

تقویت قوای جسمی با معجون سیاه دانه و عسل:

برای پیشگیری از بیماری های ویروسی می توان از این ترکیب نیرو بخش استفاده کرد. امروزه مردم در کنار نبود واکسن به دنبال درمان و راهکار خانگی برای عدم ابتلا به ویروس کرونا هستند.

ترکیب عسل و سیاه دانه به عنوان سپر دفاعی عمل کرده زیرا سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و قوای جسمی را بالا می برد.

افرادی که سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارند زودتربه بیماری های ویروسی مبتلا می شوند. عسل با خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی که دارد تقویت کننده ی سیستم ایمنی بدن نیز شناخته می شود.

ترکیب سیاه دانه و عسل می تواند انرژی بدن را تحریک کند و سبب کاهش خستگی عضلانی در فرد شود. همچنین این ترکیب در تسکین عفونت های مجاری تنفسی نیز نقش دارد. بنابراین مصرف سیاه دانه به همراه عسل خطر ابتلا به بیماری های ویروسی من جمله کووید 19 را کاهش می دهد. (1)

روغن سیاه دانه و عسل مفید برای مراقبت از پوست:

اگزما یکی از دردناک ترین ناراحتی های پوستی می باشد. این لکه های خشک و خشن که بر روی پوست ایجاد می شود معمولا همراه با خارش فراوان و در مواقع حاد با درد همراه است.

برای بهبود پوست باید از لوسیون هایی استفاده شود که محرک پوست بوده و خاصیت آبرسانی داشته باشد.

محققین یکی از ساده ترین راهکار های خانگی برای درمان اگزمای پوستی را پیشنهاد داده اند. آن هم ترکیب روغن سیاه دانه همراه با عسل می باشد.

به این ترکیب شفابخش سوپر استار زیبایی نیز می گویند. روغن سیاه دانه سرشار از اسید های چرب و امگا 3 بوده که باعث رطوبت رسانی به پوست می شود. همچنین این ترکیب برای اختلالات پوستی مانند آکنه، جوش و زخم کاربرد دارد.

علاوه بر  اینها از این ترکیب می توان برای جوان سازی و رفع چین و چروک بهره برد. لوسیون سیاه دانه و عسل سلول های مرده را از روی پوست پاک می کند و پوست را صاف و شفاف می کند.

در سیاه دانه آنزیم هایی مانند روی و پتاسیم وجود دارد که وجود این دو آنزیم سبب هیدراتاسیون و تحریک سلول های پوستی شده و پوست دچار اگزما را مانند داروی بتامتازون به زودی درمان می کند.

ولی این دارو، گیاهی بوده و عوارض داروهای شیمیایی را ندارد. بهترین ماسک پیشنهاد شده برای زیبایی پوست ترکیب عسل و روغن سیاه دانه به همراه چند قطره آبلیمو می باشد.

ترکیب سیاه دانه و عسل مفید برای دیابت::

امروزه با سبک زندگی ناسالمی که مردم در پیش گرفته اند شمار مبتلایان به بیماری دیابت روز به روز در حال افزایش است.

در بیماری دیابت بدن دچار اختلال در تولید انسولین می شود که این امر سبب افزایش قند خون در فرد می شود. تجویز پزشک برای بیماری دیابت مصرف داروی متفورمین می باشد.

مصرف متفورمین این داروی شیمیایی همراه با عوارض اسهال، دل درد، سردرد و یا حتی عفونت های تنفسی همراه است.

بیماران دیابتی امروزه به دنبال داروی خانگی بدون عوارض برای درمان بیماری دیابت خود هستند. طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان، سیاه دانه مانند داروی متفورمین عمل کرده با این تفاوت که عوارض جانبی آن را ندارد.

دانه ی سیاه دانه غنی از پتاسیم، پروتئین، فیبر و چربی های سالم و سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. یکی از بهترین کاربرد هایی که برای سیاه دانه نام برده اند مصرف آن برای درمان بیماران دیابتی می باشد.

سیاه دانه به همراه ترکیب آن با عسل می تواند سطح قند خون را کنترل کند. از آنجایی که بیماران دیابتی در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند مصرف سیاه دانه و عسل سبب کاهش کلسترول خون می شود. خوردن این معجون مفید سطح کلسترول مفید خون را به سبب داشتن اسید های چرب غیر اشباع بهبود می ببخشد.

ترکیب سیاه دانه و عسل مفید برای معده:

خوردن ترکیب سیاه دانه و عسل به کاهش التهابات مربوط به معده کمک می کند. این ترکیب درد های معده را تسکین می دهد و مانع از گرفتگی معده می شود.

مصرف سیاه دانه به همراه عسل به کاهش گاز و نفخ معده کمک می کند. زخم معده یکی از بیماری های شایع مربوط به معده می باشد. برای درمان زخم معده ترکیب سیاه دانه و عسل توصیه شده است. خوردن سیاه دانه و عسل خاصیت ضد سرطانی داشته و از ابتلا افراد به سرطان روده جلوگیری می کند.

ترکیب سیاه دانه و عسل مفید برای کلیه:

سنگ های مجاری ادراری یکی از بیماری های شایع کلیوی می باشد. که علاوه بر درد فراوان احتیاج به هزینه ی های سنگین پزشکی نیز دارد.

یکی از بهترین راهکارها برای درمان سنگ کلیه پیشگیری از تشکیل آن است. به همین منظور باید دارویی مصرف شود که سلامت کلیه را بهبود ببخشد و مانع از تشکیل سنگ در آن شود.

اطبا طب سنتی راهکار ساده ای را برای درمان بیماری های کلیوی تجویز کرده اند. ترکیب سیاه دانه به همراه عسل می تواند عملکرد کلیه را بهبود ببخشد و درمان مناسبی برای سنگ کلیه و عفونت های کلیوی باشد.

در کتاب مخزن الادویه ترکیب سیاه دانه و عسل به همراه آب پیشنهاد شده است این ترکیب برای خورد کردن سنگ مثانه و کلیه به کار می رود.

سیاه دانه به همراه عسل خاصیت ضد التهابی دارد و آنقدر قوی هست که می تواند سنگ کلیه را آب کند. حتی اگر سنگ آب نشود حجم آن کاهش پیدا می کند و دفع آن راحت تر می شود. ترکیب سیاه دانه و عسل هم بر سنگ های کلسیمی و هم بر سنگ های اگزالاتی قابل تاثیر است.

ترکیب معجزه آسا سیاه دانه و عسل

ترکیب سیاه دانه و عسل مفید برای سرفه:

از خواص مهمی که برای سیاه دانه بر شمرده اند درمان بیماری های مجاری تنفسی می باشد.

در طب سنتی برای سیاه دانه خواص منضج و قوام اوردنده اخلاط، رفع درد و ناراحتی های مربوط به ناحیه ی قفسه ی سینه، درمان تنگی نفس و ضد سرفه و خشک کننده ی رطوبات نام برده اند.

عسل نیز با دارا بودن خاصیت ضد التهابی خود سبب می شود ترکیب عسل به همراه نیم کوب سیاه دانه برای بیماری هایی مانند آسم و سرفه بسیار کاربرد دارد.

ترکیب سیاه دانه و عسل مفید برای گوش درد:

از مزایای استفاده از سیاه دانه و عسل می توان به کاهش التهابات گوش و مجاری شنوایی نام برد. زیرا التهاب در بدن انسان زمانی خودش را نشان می دهد که قسمتی یا عضوی از بدن در معرض عفونت ها و عوامل بیماری زا باشند.

سیاه دانه و عسل هردو خاصیت ضد قارچی و ضد عفونی داشته و می تواند گوش درد و التهابات گوش را کاهش دهد. مصرف سیاه دانه به همراه عسل التیام بخش التهاب گوش می باشد.

ترکیب سیاه دانه و عسل مفید برای فشار خون بالا:

فشار خون نیرویی است که به وسیله ی آن خون در رگ ها جریان پیدا می کند. اگر این نیرو از حد استاندارد خود خارج شود سبب بروز بیماری های قلبی و عروقی و در نهایت سکته ی مغذی در فرد می شود.

از عوامل ابتلا به بیماری فشار خون می توان به مصرف بیش از حد نمک و قرص های ضد بارداری اشاره کرد.

البته استرس و اضطراب نیز می تواند از عوامل بروز این بیماری باشد. مهمترین راهکار درمان فشار خون سبک زندگی سالم به دور از استرس می باشد.

در کنار این راهکارها می توان از ترکیب سیاه دانه و عسل استفاده کرد. سیاه دانه و عسل دو ماده ی طبیعی توصیه شده برای کاهش فشار خون هستند.

ترکیب سیاه دانه و عسل خاصیت ضد سرطانی:

سیاه دانه با داشتن عصاره ی متانولی بر سلول های سارکوما اثرات ضد سرطانی خود را اعمال می کند.

همچنین سیاه دانه می تواند عوارض داروهای درمان سرطان مانند پلاتین را کاهش دهد. عسل نیز با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی خود ریسک ابتلا به انواع سرطان پایین می آورد.

نتیجه گیری ترکیب سیاه دانه و عسل:

با توجه به خواص فوق العاده ترکیب سیاه دانه و عسل حتما توصیه می شود خرید سیاه دانه و خرید عسل را در برنامه خود قرار دهید و از خواص شگفت انگیز این دو ماده بهره مند شوید.

در این مقاله سعی شد به خواص ویژه سیاه دانه و خواص عسل پرداخته شود. ترکیب نیرو زا و انرژی بخش سیاه دانه و عسل می تواند درمانگر و پیشگیری کننده بسیاری از بیماری های انسان باشد و استفاده از آن برای بهبود عارضه های گوناگونی که نام بردیم مفید است.

اما لازم است بدانید مصرف این ترکیب مانند بسیاری از ترکیب های سنتی از عوارض احتمالی برخوردار است. عوارضی که به محض مشاهده آن باید مصرف آن را قطع کرد و حتما با پزشک مشورت کرد. این علائم می تواند گرفتگی های تنفسی، ناراحتی های کلیوی و یا حتی گلودرد باشد. به طور کلی توصیه می شود قبل از مصرف هر داروی گیاهی با پزشک متخصص مربوطه مشورت گردد.

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *