ارتباط عسل و بیماری ها را در این مقاله از عطارمارت بخوانید

در این مقاله از بلاگ عطاری آنلاین عطارمارت به بررسی ارتباط عسل و بیماری ها پرداخته ایم. اینکه مصرف عسل در بهبود چه بیماری هایی می تواند موثر باشد. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و نظرات ارزشمند خود را در مورد عسل برای ما بیان کنید.

عسل و بیماری ها، شاه کلید درمان

عسل این ماده ی گران بها که طبیعت به رایگان در اختیار بشر گذاشته، دارای خواص دارویی و درمانی بی شماری است. از گذشته های دور تا به امروز این ماده ی شفابخش برای موارد متعددی مورد استفاده قرار میگرفته است. عسل به عنوان یک ماده ی درمانی و معتبر مورد قبول پزشکان بوده و برای عموم مردم نیز معجزه آساست. در سالیان دور در مصر باستان مردم عسل را به سبب ارزش آن به خدایان خود می بخشیدند و از آن برای درمان زخم های خود استفاده می کردند و حتی مردگان خود را با آن مومیایی می کردند.

امروزه خاصیت ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد قارجی عسل بر هیچکس پوشیده نیست، به همین منظور مصرف عسل در سبد کالای خانوار ها جایگاه بالایی دارد. همانطور که می دانید عسل از تنوع بالایی برخوردار است که آن هم بستگی به نوع گلی دارد که زنبور روی آن می نشیند و شهد آن را می مکد. در نتیجه خواص عسل نیز متفاوت می شود.

متخصصان طب از عسل در درمان بیماری های مختلفی کمک می گیرند. اما اینکه کدام بیماری ها و چگونه با عسل درمان می شوند نیاز به بررسی و مطالعه دقیقتری دارد. ما در این مقاله سعی داریم به ارتباط بین عسل و بیماری ها نظیر معده درد، دیابت، سرماخوردگی، اگزما، کم خونی و … بپردازیم.

عسل و آلرژی

برخی از مطالعات دانشمندان نشان می دهد که عسل توانایی باز کردن گرفتگی بینی و تسکین عطسه ها و آبریزش های بینی و چشم ها را به هنگام حساسیت های فصلی دارد. در زمینه ی آلرژی و حساسیت های فصلی باید بدانیم که زنبور عسل برای فرآوری عسل، به هیچ عنوان به روی چمن و گل هایی مانند میخک که حساسیت زا هستند نمی نشیند، به همین منظور عسل به دست آمده ضد آلرژی بوده و می توان از عسل برای درمان حساسیت خود استفاده کرد.

درمان سرماخوردگی و عسل

تحقیقات دانشمندان در زمینه ی خواص عسل نشان داده است که با مصرف عسل می توان علایم اولیه ی سرماخوردگی را در خود درمان کرد. عسل می تواند سرفه را تسکین دهد و غشاهای ملتهب را آرام کند.

چگونه درمان سرماخوردگی با عسل ممکن است؟

دانشمندان در یافته های اخیر خود بر روی کودکان اذعان داشتند مصرف عسل باعث کاهش سرفه های شبانه ی کودکان شده و خواب آنها را بهبود می بخشد. ضمن اینکه عسل، این داروی شفابخش، از شربت دیفن هیدرامین و دکسترومتورفان در رابطه با کودکان بهتر عمل می کند.

اگر در فصل سرما علائم سرماخوردگی از جمله سوزش گلو و آبریزش بینی به شما دست داد می توانید با شربت عسل به مبارزه با عفونت ها و ویروس های بدن خود بروید.

عسل و دیابت

آیا عسل برای بیماران دیابتی بدون ضرر است؟ جواب این سوال آری است، منتهی با شرایط خاص. افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند باید همیشه کربوهیدات و قند مصرفی خود را تحت نظر داشته باشند، ولی این به این معنی نیست که کلا شیرینی جات مصرف نکنند. در مصرف عسل نیز همین گونه است.

اگر مبتلا به دیابت هستید می توانید عسل را به طور متوسط مصرف کنید، زیرا عسل با خاصیت ضد التهابی که دارد می تواند برای بیماری دیابت مفید واقع شود. یک قاشق غذاخوری عسل دارای 60 کالری و 17 گرم کربوهیدارت است.

همانطور که قبلا گفته شد عسل دارای کربوهیدارت و قند طبیعی است که با مصرف آن قند خون شما افزایش پیدا می کند، اما این افزایش قند خون در سی دقیقه ی اول اتفاق می افتد و بعد از آن سطح قند خون شما دچار کاهش می شود و مدت زمان بیشتری در حالت پایدار خود می ماند.

عسل طبیعی برخلاف سایر قند ها سبب افزایش انسولین خون می شود که این برای بیماران دیابتی مناسب است. در پایان باید اشاره کرد که بیماران دیابتی عسل را با احتیاط مصرف کنند.

درمان زخم با عسل

همانطور که گفته شد عسل دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی است و در ترکیبات خود پراکسید هیدروژن دارد که می تواند به عنوان پماد بر روی زخم سربسته قرار بگیرد و به بهبود سریع آن کمک کند.

عسل می تواند رد زخم و اسکار شما را ترمیم ببخشید و یا حتی در مواردی باعث کاهش درد در جای زخم شود. جالب است بدانید که عسل در درمان زخم های حاد و سوختگی ها به عنوان درمان خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و اثربخشی مثبتی دارد.

اگر به دنبال ماسک خانگی برای از بین بردن جوش صورت هستید ماسک عسل را توصیه می کنیم. همچنین افراد دچار زخم های لاعلاج دیابتی نیز مصرف عسل را فراموش نکنند. به این صورت که عسل را روی پانسمان مالیده و بر روی زخم خود بگذارند و شاهد درمان آن به صورت معجزه آسا باشند. نکته ی قابل توجه اینکه مصرف عسل بوی بد ناشی از زخم ها را نیز از بین ببرد.

عسل برای اسهال

اسهال نوعی بیماری روده ای شناخته می شود. فرد ممکن است از طریق باکتری، تغییر گردش هورمون های استرس در خون، سرکوب سیستم ایمنی، کمبود مواد مغذی و یا عارضه ی یک دارو به آن مبتلا شود. جالب است بدانید بیماری های اسهالی یکی از دلایل مرگ میر نوزادان در کشورهای درحال توسعه است.

از آنجایی که برای خواص عسل گزینه ی ضد باکتریایی و ضد میکروبی را نام بردیم، عسل می تواند درمان مناسبی برای از بین بردن باکتری های روده و در نتیجه درمان اسهال باشد. عسل به عنوان یک پروبیوتیک، رشد میکروارگانیسم های مفید بدن را تحریک می کند که از دستگاه روده در برابر تکثیر باکتری های بیماری زا و اسهال جلوگیری می کند.

آیا عسل برای اسهال خوب است؟

عسل برای فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از دلایل بروز بیماری های قلبی است. تحقیقات دانشمندان در زمینه ی خواص عسل نشان داده است که عسل می تواند یکی از دلایل کاهش خون و تنظیم ضربان قلب در فرد باشد. آنتی اکسیدان های موجود در عسل تاثیر بسزایی در سلامت قلب و بهبود عملکرد آن دارند.

عسل موجب می شود گردش خون در بدن افزایش پیدا کند و لخته ی خون در رگ ها تشکیل نشود. با خوردن عسل می توان سطح خون برخی از میکرومولکول هایی که با افزایش خطر بیماری های قلبی ارتباط دارند را کاهش داد. مصرف کروهیدرات بالا برای قلب و عروق مضر است، با این حال عسل که درصد زیادی از آن از کربوهیدارت تشکیل شده نه تنها ضرر ندارد بلکه محافظ قلب نیز شناخته می شود.

عسل در بارداری

دوران بارداری برای خانم ها یکی از پرریسک ترین و یا حتی پرخطر ترین دوران زندگی آنها به شمار می رود. برای داشتن نوزادی سالم، خانم ها حتما باید به تغذیه ی خود توجه کنند تا بتوانند این دوران را پشت سر بگذارند.

بیماری های دوران بارداری که سلامت مادر و نوزاد را تهدید می کنند همه از طریق مواد غذایی ناسالم وارد بدن مادر می شود. مادران در این دوران باید از مصرف غذاهایی که ممکن است باکتری ها را حمل کنند اجتناب کنند. حال سوال این است؛ آیا مصرف عسل در دوران بارداری صحیح است؟ آیا می توان به نوزاد زیر یکسال عسل داد؟ برای پاسخ به این سوالات نظرات گوناگونی وجود دارد.

برخی از پزشکان کالج تخصصی زنان و زایمان در آمریکا می گویند که مصرف عسل در دوران بارداری منعی برای مادر ندارد و حتی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن مادر نیز می شود. اما برخی دیگر از پزشکان بر این عقیده هستند که عسل ممکن است حاوی باکتری های ایجاد کننده بوتولیسم یا سموم دیگری باشد که برای زنان باردار و شیرده مضر است.

خطر اصلی عسل به خاطر خام بودن و فرآروری نشدن آن است. لازم است بدانید که بیماری بوتولیسم منجر به فلجی اندام های بدن می شود. اما برای پاسخ به سوال دوم نقطه نظر مشترک همه ی پزشکان منع مصرف عسل برای کودکان زیر یکسال می باشد. اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید حتما عسل را زیرنظر پزشک خود مصرف کنید.

درمان کم خونی با عسل

علایم کم خونی در بدن انسان به صورت خستگی مداوم، بی خوابی، سرگیجه، رنگ پریدگی پوست، تپش نامنظم قلب، نامرتب شدن عادت ماهانه در خانم ها و… بروز پیدا می کند.

زمانی که این علایم در شما پدیدار شد می توانید با مراجعه به پزشک میزان کم خونی خود را متوجه شوید و در کنار قرص آهن از مواد غذایی طبیعی سرشار از انرژی مانند عسل بهره ببرید.

عسل منبع قوی و زیادی از آهن، مس و منگنز است. وقتی این مواد در یکجا باهم جمع شوند سبب سنتز و تولید هموگلوبین خون می شوند. بنابراین عسل به تنهایی درمان کم خونی به شمار می رود.

شما می توانید مقداری از عسل را با برش هایی از سیب و موز بخورید و کم خونی خود را درمان کنید. جالب است بدانید طی آزمایشهایی که پزشکان انجام دادند متوجه شدند عسل هایی با رنگ تیره مانند عسل آویشن تاثیر بیشتری نسبت به عسل های روشن برای درمان کم خونی دارند. اگر ابتلا به بیماری کم خونی هستید مصرف عسل تیره را در سبد غذای روزانه ی خود قرار دهید.

درمان کم خونی با عسل

درمان اگزما با عسل

اگزما بیماری پوستی است که اغلب با داروهای مرطوب کننده و پمادهای ضد التهاب درمان می شود. امروزه داشمندان تحقیقاتی در این زمینه داشته اند که نتیجه بیشتر آنها تاثیر مثبت عسل در درمان اگزما  بوده است.

اگر شما مبتلا به اگزما هستید می توانید از عسل پزشکی برای پوست خود استفاده کنید، زیرا عسل پزشکی خام نبوده و فرآروی شده است. این عسل که با نام مانوکا شناخته می شود عاری از هرگونه میکروب و باکتری است. فقط باید توجه داشت که ممکن است در برخی از افراد واکنش آلرژیک نسبت به عسل وجود داشته باشد. با هماهنگی با پزشک می توانید طول دوره ی درمان با عسل را کامل کنید.

درمان عفونت لثه با عسل

عفونت لثه همان التهاب خط لثه است که اگر توجه و درمان نشود می تواند عمیق شود و بر استخوان های اطراف لثه تاثیر بگذارد. اگر دچار عفونت لثه هستید یعنی هنگام مسواک زدن لثه های شما خونریزی می کند و یا دهان شما بوی بدی می دهد. شما می توانید از یک داروی خانگی ارزان قیمت برای درمان خود استفاده کنید.

یکی از عوامل ایجاد عفونت لثه وجود باکتری های دهان است. عسل با خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی خود می تواند دهان و لثه ها را از هرگونه باکتری پاکسازی کند. مخلوط عسل با آب، به تولید ماده ی پراکسید هیدروژن می انجامد که یک ماده ی ضد عفونی کننده است و برای درمان عفونت لثه بسیار کاربرد دارد. در کنار رعایت کردن بهداشت دهان و دندان، گذاشتن محلول عسل و آبلیمو بر روی لثه ها، در درمان عفونت آن موثر است.

درمان معده درد با عسل

معده درد یکی از بیماری های شایع است که حداقل همه ی افراد یکبار به آن دچار شده اند. معده درد با علایمی چون درد در ناحیه ی شکم، استفراغ، حالت تهوع، اسهال یا بدن درد شروع می شود.

وقتی پوشش داخلی معده و یا دستگاه گوارش، به علت عفونت تحریک می شود، گفته می شودکه  فرد دچار درد معده می باشد. از مهم ترین دلایل ابتلای افراد به معده درد مصرف غذهای آتشین، آلودگی غذایی، مصرف بیش از حد روغن و مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی می باشد.

یکی از راه های درمان خانگی معده درد، مصرف عسل است. عسل با دارا بودن خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی خود می تواند راهکار مناسبی برای معده درد و همچنین رفلاکس معده باشد. در مصرف عسل حتما به این نکته توجه داشت که عسل به طور فرآوری شده مصرف شود زیرا عسل خام ممکن است دارای برخی از آلودگی ها مانند میکروب ها و سموم دفع آفات باشد که همین امر سبب تحریک بیشتر معده و دستگاه گوارش می شود.

نتیجه گیری ارتباط عسل و بیماری ها

ما در این مقاله به بررسی ارتباط عسل و بیماری ها، مانند سرماخوردگی، عفونت های لثه، بیماری های پوستی بخصوص اگزما، زخم ها و دیابت پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که عسل با دارا بودن خاصیت های آنتی اکسیدانی و ضد قارچی و ضد میکروبی درمان خوبی برای بیماری هایی با منشا عفونت و باکتری است. بدون شک عسل یک درّ گرانبها و هدیه خدادادی است و بهتر است در درمان بیماری های مذکور با مشورت پزشک متخصص، مصرف عسل را به طور منظم در برنامه غذایی خود قرار دهیم. با توجه به این خواص فراوان پیشنهاد می شود خرید عسل را در برنامه خود قرار دهید و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *