کندوی عسل و تعدادی زنبور عسل

عسل یکی از برترین مواد غذایی دنیا می باشد که خواص فراوانی را دارا می باشد. به دلیل این که عسل دارای ساکارز هست بر این شدیم به این سوال پاسخ دهیم که ارتباط عسل و دیابت چیست؟ تا انتهای این مطلب از عطاری آنلاین عطارمارت با ما همراه باشید تا این سوال را پاسخ دهیم.

از آنجایی که در ترکیبات عسل ساکارز وجود دارد و دارای قند طبیعی و کربوهیدرات است طبیعی است که مصرف آن بر قند خون تاثیر گذار است.

همانطور که واضح است مصرف قند در بیماران دیابتی باید کنترل شده باشد. در این مقاله سعی بر این داریم که به سوال (بیماران دیابتی می توانند عسل مصرف کنند؟) پاسخ دهیم و همینطور ابتدا باید بیماری عسل و دیابت هر کدام جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

بیماری دیابت چیست؟

زمانی که بدن انسان در تولید انسولین دچار اختلال شود و یا همان انسولین تولیدی را نتواند مصرف کند می گوییم شخص مبتلا به بیماری دیابت شده است.

انسولین چیست و چه فایده ای دارد؟

انسولین همان هورمونی است که لوزالمعده آن را در بدن ترشح می کند. انسولین قند را از خون می گیرد و به سلول های بدن می رساند و بدن نیز از این قند برای تامین انرژی استفاده می کند.

در افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند انسولین کم است و یا تاثیر آنچنانی بر انتقال قند به سلول ها ندارد. به همین منظور اندام های بدن، با بالا و پایین شدن قند خون دچار مشکلات جدی می شوند.

از علایم ابتلا به دیابت تکرر ادرار، پرخوری، نوشیدن مایعات زیاد و مشکلات بینایی اشاره کرد. از جمله مواردی که موجب تشدید این بیماری می شود مصرف کربوهیدرات و شیرینی جات است.

غلات پاک شده مانند برنج سفید، آرد سفید، سیب زمینی و شیرین کننده های مصنوعی مانند نوشیدنی های گازدار و شکر سفید هرآنچه که دارای شکر مصنوعی است مضرر است. داشتن رژیم غذایی مناسب در کنترل دیابت نقش اساسی دارد.

مقاله پبشنهادی: ارتباط عسل و بیماری های مختلف چیست؟

عسل چیست؟

عسل مایعی غلیظ و شیرینی است، به رنگ طلایی. این ماده ی شیرین کننده ی طبیعی دارای خواص بیشماری می باشد.

عسل توسط حیوان زنبور عسل تولید و در کندو ها به منظور مصرف در فصل زمستان به دلیل کمبود غذا ذخیره می شود.

عسل از قند و آب تشیکل شده است و می توان گفت 80 درصد ترکیبات عسل از کربوهیدرات و 20 درصد آب است.

عسل با توجه به این که شیرین کننده ی طبیعی محسوب می شود اما دارای کالری بالایی نیز می باشد. یک قاشق غذاخوری عسل دارای 60 کالری می باشد.

عسل سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی است و از جمله مواد معدنی موجود در عسل می توان به آهن، ویتامین سی، کلسیم، پتاسیم و منیزیم اشاره کرد.

عسل تقویت کننده ی عمومی بدن بوده و انرژی های لازم بدن را تامین می کند. همچنین عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی و آنتی ویروسی نیز می باشد که برای درمان بیماری هایی با منشا ویروس و میکروب مانند سرماخوردگی، بیماری های پوستی قارچی مناسب می باشد.

عسل برای کند شدن تکثیر سلول های سرطانی کاربرد دارد و درمانگر سرطان نیز به حساب می آید. عسل به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی برای درمان بیماری های پوستی و زخم های سطحی مناسب است. عسل جوانساز و آبرسان طبیعی پوست نیز شناخته می شود.

مقاله پیشنهادی: خواص عسل به طور جامع و کامل

چندین ظرف عسل بر روی یک میز

آیا عسل برای بیماران دیابتی مفید است؟ ارتباط عسل و دیابت چیست؟

همانطور که می دانید یکی از موارد مضرر برای بیماران دیابتی مصرف قند می باشد و متخصصان تغذیه این بیماران را از مصرف قند وشیرین کننده ها منع کرده اند.

اما امروزه تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که مصرف مواد قندی در مقادیر کم به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم منعی ندارد.

عسل به عنوان یک شیرین کننده ی طبیعی دارای تفاوت فاحشی با دیگر مواد قندی می باشد. عسل علاوه بر دارا بودن مواد معدنی و ویتامین، شاخص گلسیمی پایین تری نسبت به قند های مصنوعی دارد این بدان معناست که درست است که با مصرف عسل میزان قند خون افزایش پیدا می کند ولی به سرعت مصرف قند های مصنوعی نمی باشد.

همچنین عسل به دلیل داشتن خاصیت اکسید کننده ای میزان جذب قند در خون را تعدیل می بخشد. علاوه بر این موارد عنصر پتاسیم موجود در عسل کمک به جذب بهتر قند خون می نماید.

بیشتر کارشناسان حوزه ی تغذیه ی در مفید بودن عسل برای بیماران دیابتی اتفاق نظر دارند و یکی از مهمترین دلایل مثبت بودن نظر داشمندان خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عسل می باشد.

زیرا بیماران دیابتی دارای سطح بالاتری از التهاب در بدن خود هستند که مصرف کنترل شده ی عسل می تواند درمان مناسبی برای التهاب داخلی این گونه افراد باشد.

حالا که به این نتیجه رسیدیم عسل برای بیماران دیابتی در مقادیر مناسب مفید است حتما توصیه می کنیم این بیماران خرید عسل را از برنامه های غذایی و سبد غذایی خود خارج نکنند و به صورت مدیریت شده حتما مصرف عسل را داشته باشند.

نتیجه گیری ارتباط عسل و دیابت:

در این مقاله ارتباط عسل و دیابت مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه بر آن شد که مصرف عسل می تواند برای بیماران دیابتی مناسب باشد و عسل می تواند یک جایگزین مناسب به جای قند، شکر، پودر قند و شکر توربینادو باشد.

اما نکته ی قابل توجه در مصرف عسل این است که افرادی که روزانه انسولین به خود تزریق می کنند بسیار قابل توجه است که مصرف مواد قندی و کربوهیدراتی خود را شمارش کنند و تحت نظر داشته باشند زیرا با افزایش قند خون در بدن سلامتی بیمار به خطر می افتد.

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *