میخک برای فشارخون

در این مقاله از عطاری آنلاین عطارمارت به بررسی ارتباط مصرف میخک و فشارخون پرداخته ایم.

میخک جوانه های گل بر روی درختی است که عطر و طعم منحصر به فردی دارد و آن را به یکی از ادویه های کم نظیر در سراسر جهان تبدیل کرده است. میخک حاوی مواد مغذی است که به طور گسترده ای به عنوان داروی گیاهی توسط ملت های مختلفی استفاده می شود. داروهای سنتی هندی و چینی از میخک برای درمان بیماری های دندان درد، عفونت، فشارخون، سستی و ضعف عضلات و مفاصل استفاده می کنند.

میخک دارای مقادیر زیادی فیبر، انواع ویتامین و مواد معدنی است به همین منظور مصرف آن به عنوان ادویه و طعم دهنده ی غذا توصیه می شود.میخک سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند مشکلات گوارشی، دیابت، بیماری های عصبی و قلبی را بهبود ببخشد و یا اینکه به درمان آن کمک کند.

مواد فعال موجود در میخک حاوی خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به کاهش و یا عدم ابتلا به بیماری های عفونی کمک می کند. و همچنین برخی از تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که ترکیبات موجود در میخک به محافظت از ابتلا به سرطان کمک می کند. عصاره ی میخک می تواند رشد تومور های سرطانی را متوقف و باعث مرگ سلول های سرطانی نیز شود.

میخک و فشار خون

در طب سنتی ایرانی و هندی از داروی میخک برای درمان فشارخون و عوارض های احتمالی آن استفاده می شود. میخک به دلیل خاصیت ضد التهابی قوی که دارد برای افزایش گردش خون در رگ ها به کار می رود. میخک می تواند سلامت قلب را تضمین و جریان خون و گردش کلی مواد مغذی و گازها را در سراسر بدن افزایش دهد.

یکی دیگر از مواد مهم تشکیل دهنده ی میخک اوژنول می باشد. این ماده ی شگفت انگیز که نوعی آنتی اکسیدان قوی است همراه با کلسیم و پتاسیم موجود در میخک، دیواره ی آئورت قلب را آرام و عروق عصبی جریان خون در قلب را تقویت می کند. اوژنول با شل کردن عروق خونی منقبض فشارخون را کاهش می دهد.

نتیجه گیری ارتباط مصرف میخک و فشارخون

میخک منبع عالی از آنتی اکسیدان و اوژنول است که به درمان بیماری های مختلف از جمله فشار خون کمک می کند. اوژنول موجود در میخک عروق قلبی را شل و آئورت را آرام می کند. میخک سبب بهبود عملکرد ضربان آن شده و برای درمان فشارخون نیز توصیه می شود.

منابع

https://dupischai.com/cloves-wellness-benefits/

https://www.resperate.com/blog/the-health-benefits-of-adding-cloves-to-you

https://www.healthline.com/health/clove-essential-oil