بره موم چیست؟ چه خواصی دارد؟

حتما تاکنون اسم بره موم را شنیده اید اما در مورد این موضوع که واقعا بره موم چیست و خواص بره موم چیست اطلاعات کافی پیدا نکرده اید. ما در این مقاله به طور خلاصه در ابتدا به این موضوع می پردازیم که بره موم چیست؟ و در ادامه به بررسی به خواص بره موم نگاه کاملی می اندازیم. پس تا انتهای این مقاله از عطاری آنلاین عطارمارت با ما همراه باشید.

بره موم چیست؟

بره موم چیست و چه خواصی دارد؟ بره موم یا همان چسب زنبور عسل، از محصولات کندو های عسل می باشد. زنبور های عسل علاوه بر تولید عسل، بره موم نیز تولید می کنند.

بره موم ماده ی چسبناک و رزینی شکل که از صمغ، شیره و سایر ترشحات جوانه های درختان صنوبر، سپیدار، کاج و بید توسط زنبور ها جمع آوری شده و به کندو ها برده می شود.

زنبور عسل از بره موم برای آب بندی سوراخ ها و ترمیم ترک های کندوی خود از آن استفاده می کند. بره موم دیواره های کندو را سخت و مانع از حمله ی دیگر حیوانات به کندو می شود.

بره موم مانع از هوازدگی دیواره ی کندو ها می شود. بره موم این ماده ای، که از تولیدات زنبور عسل محسوب می شود دارای سابقه ی طولانی در علم پزشکی می باشد.

هزاران سال پیش مردمان گذشته از بره موم برای درمان بیماری های خود استفاده می کردند. بره موم در بین مردم یونان برای درمان آبسه مورد استفاده قرار می گرفته است.

مردم مصر از آن برای مومیایی کردن اجساد خود و همچنین آشوریان برای بهبود زخم های عفونی بهره می بردند. گذشته ی درمانی بره موم نشان دهنده ی اهمیت مردم به این ماده ی رزینی می باشد.

امروزه ماده ی بره موم نیز مورد توجه صنعت پزشکی قرار گرفته است. بره موم را می توان امروزه هم به صورت خام مصرف کرد و هم می توان در انواع قرص ها، کرم ها، لوسیون ها و پماد ها نیز استفاده کرد.

مواد تشکیل دهنده بره موم:

رنگ و خاصیت و طعم بره موم ها با یکدیگر متفاوت است. رنگ بره موم بسته به محل قرار گیری زنبور ها و درختان و گل هایی که در دسترس آنان است متفاوت است.

رنگ بره موم از سبز تا قهوه ای می تواند باشد. عطر و خاصیت بره موم نیز به همین صورت است با توجه به تنوع گوناگون گیاهان در هر منطقه خاصیت و عطر بره نیز متفاوت می شود.

برای مثال بره موم تولید شده در هوای سرد شکننده و بره موم تولید شده در هوای گرم، نرم و روان می باشد. این چنین تنوع و پیچیدگی در نوع بره موم شناسایی و شناخت خاصیت های آن را نیز دشوار می کند اما به طور کلی از جمله خواص بره موم می توان به ضد تومور، ضد سرطان، ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی آن اشاره کرد.

مواد تشکیل دهنده بره موم رزین، موم، گرده گل و سایر مواد آلی می باشد. بره موم سرشار از آنتی اکسیدان است و آنتی بیوتیک قوی به حساب می آید.

از دیگر مواد مهم در تشکیل بره موم می توان به فلانوئید ها و ویتامین های گروه ب نام برد. علاوه بر اینها بره موم دارای مواد معدنی مفیدی مانند منیزیم، کلسیم، پتاسیم، سدیم و روی است.

برترین خواص بره موم

خواص بره موم: (1)

کنترل و پیشگیری از سرطان

تحقیقات دانشمندان ثابت کرده است از خواص بره موم می توان به عنوان یک مکمل درمانی برای سرطان در نظر گرفته شود. بره موم از سرطانی شدن سلول ها جلوگیری می کند بدین صورت که سلول های سرطانی را از پیامرسانی کردن به سلول های سالم باز می دارد و مانع از پیشرفت سرطان می شود.

تا چند سال اخیر برخی از زنبورداران بره موم را به عنوان یک ماده ی اضافه پنداشته و آن را دور می ریختند. ولی امروزه با تحقیقات دانشمندان مشخص شده که بره موم یکی از ارزشمند ترین محصولات تولیدی زنبور عسل می باشد که خاصیت آنتی بیوتیکی دارد.

افرادی که درگیر سرطان هستند برای تقویت عمومی بدن شان در حین شیمی درمانی از این ماده استفاده می کنند. خاصیت ضد جهش زایی توموری بره موم، برای بیماران سرطانی امیدوار کننده می باشد.

سلامت دندان ها از خواص بره موم:

استفاده از انواع عسل و بره موم برای عدم مبتلا شدن به بیماری های دهان مانند التهاب لثه، پلاک دندان و پریودنتیت توصیه شده است.

به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی که عسل دارد می تواند رشد باکتری های دهان را دلیل عدم رعایت بهداشت متوقف کند و حتی اقدام به ترمیم سلول های آسیب دیده بنماید.

Porphyromonas gingivalis نام یک باکتری گرم است که سبب بیماری پریودنتیت لثه می شود. بره موم به همراه عسل به دلیل فعالیت ضد باکتری که دارد علیه این باکتری عمل کرده و مانع از ابتلا به بیماری پریودنتیت می شود.

یکی دیگر از بیماری های عذاب آور دهان، بوی بد آن می باشد. در علم پزشکی بوی بد دهان را به دلیل فعالیت نوعی باکتری تخریب کننده در دهان می دانند. این بیماری را هالیتوز نامیده اند. مصرف بره موم می تواند دهان را از این نوع باکتری پاک کند و دهان را خوشبو سازد.

از خواص بره موم درمان مشکلات گوارش است:

برخی از مواد مغذی مانند مواد معدنی و آنزیم ها، روند هضم غذا را در دستگاه گوارش تسهیل می بخشند. این مواد مغذی می تواند برخی از مولکول ها مانند قند ها و نشاسته ها را به راحتی هضم کند.

بره موم خالص این توانایی را دارد که کمک به هضم مواد غذایی در دستگاه گوارش بنماید. فلانوئید های موجود در بره موم به این امر کمک زیادی می کند. همچنین به دلیل خاصیت ضد میکروبی بره موم، دستگاه گوارش را از خطر ابتلا به بیماری های گوارشی با منشا باکتری را، در امان نگه می دارد.

سوء هاضمه و زخم معده دو بیماری هستند که از عملکرد نادرست دستگاه گوارش به وجود می آیند. برای درمان این دو بیماری می توان از خواص بره موم به همراه کمی عسل بهره برد. عسل به عنوان یک مهارکننده ی قوی برای ورم معده و عامل درمان کننده ی زخم معده شناخته می شود.

همچنین از ترکیب بره موم و عسل به همراه کمی آب محلول پراکسید هیدروژن به وجود می آید که این محلول ضد باکتری پیلوری عمل کرده و می تواند زخم های ایجاد شده توسط این باکتری را در روده درمان کند.

با مهم ترین خواص بره موم آشنا شوید

التیام و بهبود زخم، سوختگی پوست

مصرف عسل به همراه بره موم یک درمان اثر بخش و کم هزینه در درمان بیماری های پوستی می باشد.

شواهد بالینی نشان دهنده ی خاصیت زیاد و ضد حساسیت بودن عسل به همراه بره موم در مراقبت از زخم های پوستی است. برخی از زخم های بوجود آمده بر روی پوست مقاوم به آنتی بیوتیک هستند در واقع باکتری هایی هستند که مقاوم به آنتی بیوتیک هستند بره موم این توانایی را دارد که این نوع از زخم ها را نیز درمان کند.

بره موم پوست را تحریک می کند و پوست سریع اقدام به ترمیم خود می کند. اثرات درمانی استفاده از بره موم به همراه عسل خودش را به صورت ترمیم سریع، پاکسازی عفونت زخم، کاهش التهاب و بازسازی زخم نشان می دهد.

به دلیل خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی بره موم دارد برای عفونت های موضعی که چرک کرده اند مفید می باشد. به دلیل خاصیت ضد قارچی بره موم برای عفونت های قارچی پوستی سر و بدن بسیار کاربرد دارد برای مثال قارچ زدگی ناشی از کاشت ناخن و یا کچلی های ناشی از قارچ سر

استفاده از عسل به همراه کمی بره موم برای ابتلا کودکان به بیماری پوستی پسوریازیس مفید است. برخی از کودکان به دلیل استفاده از پوشک و دستمال مرطوب های ناسالم مبتلا به این نوع بیماری پوستی می شوند که استفاده از عسل به همراه کمی بره موم می تواند درمان مناسبی برای این بیماری باشد.

درمان ناراحتی های کبدی از خواص مهم بره موم:

یکی از بیماری های شایع کبد سرطان کبد یا همان کارسینوم سلول های کبدی می باشد. برخی از مطالعات تجربی پزشکی نشان داده است که مصرف بره موم می تواند سلول های سرطانی کبد را از بین ببرد. بره موم با اثر آنتی اکسیدانی خود بر روی سلول های سرطانی تاثیر گذاشته و مانع از رشد و تکثیر مجدد آنان شده است. زیرا آنتی اکسیدان مانع از تکثیر سلول های سرطانی می شود.

تقویت عمومی بدن

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان شد بره موم یکی از محصولات تولیدی توسط زنبور عسل است. زنبور عسل با توجه به خاصیت آنتی بیوتیکی بره موم آن را برای ضدعفونی کردن کندو های خود می سازد.

این آنتی بیوتیک طبیعی روی انسان نیز قابل استفاده است و هر کجای سیستم ایمنی بدن انسان درگیر ویروس یا باکتری شود روی آن عمل می کند و درمان می کند. برای مثال برای عدم مبتلا به آنفولانزای فصلی و یا تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا

استفاده از بره موم محدودیت سنی ندارد و به افرادی که در معرض آلودگی های محیطی هستند چه کودکان و چه افراد مسن و یا آنانی که ضعف سیستم بدنی دارند مفید است.

نتیجه گیری در مورد بره موم و خواص بره موم:

بره موم یا همان چسب عسل ماده ی تولید شده توسط خود زنبور عسل می باشد. بره موم با داشتن خاصیت ضد میکروبی خود می تواند ماکروفاژ های بدن را فعال کرده و فعالیت میکروب کشی در بدن را افزایش دهد. همچنین بره موم می تواند فعالیت لیتیکی سلول های کشنده را بر علیه سلول های سرطانی افزایش دهد و مانع از پیشرفت سرطان در بدن شود. امروزه خواص بره موم بر همگان روشن است و پزشکان سلامت افراد را تشویق به استفاده از این ماده ی ارزشمند طبیعی می نمایند. حالا که فهمیدید بره موم چیست بهتر است خرید عسل و مشتقات آن همچون بره موم را جزء اصول زندگی خود قرار دهید.

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *