یک ظرف شیشه ای عسل آویشن

یکی از برترین انواع عسل که بین مردم از محبوبیت زیادی برخوردار است و خواص درمانی فراوانی را برای آن برشمرده اند عسل آویشن می باشد. ما در این مقاله به طور کامل به بررسی خواص عسل آویشن پرداخته ایم و 5 مورد از مهم ترین خواص این عسل را بیان کرده ایم. پس تا پایان این مقاله از بلاگ عطاری آنلاین عطارمارت همراه ما باشید و نظرات خود را در مورد این عسل بیان کنید.

گیاه آویشن و خواص آن:

برای شناخت عسل آویشن و همچنین آشنایی با خواص عسل آویشن و ترکیبات این عسل لازم است ابتدا گیاه آویشن به طور کامل بررسی شود.

گیاه آویشن جزو خانواده ی نعناع ها به حساب می آید. این گیاه معطر، بومی مناطق مدیترانه ای بوده و در بخش هایی از آفریقا و ایران نیز یافت می شود.

این گیاه به دلیل خواص و عطر بی نظیری که دارد از گذشته های دور، در زمان امپراطوری رم تا به امروز مورد استفاده ی مردم قرار می گرفته است.

در طول هزاران سال مردم از این گیاه برای مصارف آشپزی بهره می برده اند. گل، ساقه و برگ های این گیاه برای طعم دار کردن و مزه دار کردن انواع سس ها و گوشت ها کاربرد دارد.

در زمینه ی دارویی گیاه آویشن می توان گفت که خواص آویشن در درمان بیماری ها به قدری گسترده است که می توان گفت گیاه آویشن را گیاه چهل خاصیت نامید.

از آویشن می توان برای درمان انواع بیماری های عفونی، بیماری های پوست و مو، درمان سوء هاضمه، اختلالات تنفسی، کم خونی، بیماری های دهان و دندان، تقویت سیستم ایمنی بدن و بیماری های قلبی عروقی بهره برد.

آویشن سرشار انواع ویتامین ها مانند ویتامین سی و ای بوده و منبع خوبی از آهن، مس و فیبر است. آویشن به دلیل داشتن ویتامین ای برای درمان بیماری های چشمی بسیار توصیه شده است.

عسل آویشن چیست؟

عسل آویشن از گرده گل های آویشن و گل های نعناعی به دست می آید. 350 نوع آویشن وجود دارد که بیشتر زنبور عسل به روی گل های آویشن معمولی و آویشن وحشی و مادر آویشن می نشیند و گرده ی آن را می مکد و عسل آویشن تولید می کند.

اما نکته ی قابل توجه این است که عسل تک گل در طبیعت به سختی یافت می شود و یا اصلا یافت نمی شود زیرا معمولا زنبور تنها به روی یک گل نمی نشیند و شهد گل های متعددی را همراه خود به کندو می برد.

وقتی عسلی را عسل آویشن نام گذاری می کنیم بدین معناست که درصد آویشن موجود در این نوع عسل بیشتر از گیاهان دیگر می باشد.

کندوهای عسل آویشن در کنار یک مرد

رنگ عسل آویشن به طور معمول باید کهربایی باشد ولی باز هم رنگ آن با توجه به گل های متعدد موجود در مواد تشکیل دهنده ی عسل متفاوت می شود.

عسل آویشن دارای بوی شدیدی است و طعم بی نظیری دارد. عسل آویشن به دلیل داشتن طعم دلنشین و عطر دل انگیز در سراسر جهان معروف است. در ادامه به بررسی خواص عسل آویشن به صورت کلی خواهیم پرداخت.

شما می توانید خرید عسل را از طریق عطاری آنلاین عطارمارت انجام دهید و درب منزل تحویل بگیرید. عسل ها دارای برگه آزمایش بوده و از کیفیت فوق العاده ای برخوردار است.

خواص عسل آویشن به طور کلی:

خواص عسل آویشن به دلیل فواید بیشماری که در زمینه ی درمان بیماری ها دارد بسیار مورد توجه است. عسل آویشن سرشار از آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی است.

این عسل از مواد مغذی گیاهی غنی می باشد. عسل آویشن دشمن اصلی باکتری های تهدید کننده ی سلامتی بدن به شمار می رود به همین دلیل تقاضای زیاد این محصول در سبد فروش جهانی بالاست.

پروفسور پیتر نولان، پدر تحقیق در زمینه ی عسل در کشور نیوزلند است که تحقیقات جالبی در زمینه ی خواص عسل به خصوص خواص عسل آویشن انجام داده است. این پروفسور معتقد است عسل آویشن دارای آنتی اکسیدان دفاعی است.

بدان معنا که آنتی اکسیدان دفاعی می تواند جلوگیری از اکسیدان های مخرب نموده و سبب مهار رادیکال های آزاد در بدن شود. همچنین این پروفسور اذعان دارد یکی دیگر از مواد موجود تشکیل دهنده ی عسل تیمول می باشد. این ماده خاصیت ضد عفونی کنندگی قوی به عسل آویشن می دهد.

به همین دلیل عسل آویشن درمان مناسبی برای بیماری هایی با منشا ویروس و باکتری از جمله بیماری های آنفولانزا، سماخوردگی، عفونت های پوستی، بیماری های دندان به حساب می آید.

مقاله پیشنهادی: خواص عسل به طور کامل + باورهای غلط پیرامون عسل

خواص عسل آویشن چیست؟

برای آشنا شدن با دیگرخواص عسل آویشن با ادامه ی مقاله همراه باشید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

مصرف عسل آویشن سبب کاهش نشاط و تکثیر سلول های سرطانی می شود. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که خوردن عسل آویشن می تواند سلول های سرطانی وابسته به هورمون های داخل رحم و پروستات را نابود کند.

یک رژیم غذایی متشکل از عسل آویشن می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات، آندومتر و پستان را کاهش دهد.

یک ظرف عسل آویشن با خواص فوق العاده

تقویت سیستم ایمنی بدن

از خواص عسل آویشن به دلیل داشتن ترکیبات زیست فعال به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می کند. عسل آویشن می تواند سبب ازدیاد گلبول های سفید خون شده و سبب پایداری وضعیت بدن شود. عسل آویشن سیستم ایمنی بدن را در مقابل انواع باکتری ها و ویروس های مهاجم تقویت می کند.

درمان سرماخوردگی و سرفه

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان شد عسل آویشن دارای خواص آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریالی و ضد میکروبی می باشد که به بدن برای مقابله با بیماری های مزمن از جمله سرماخوردگی کمک می کند.

عسل آویشن به دلیل داشتن مواد مغذی و ویتامین ها خصوصا ویتامین سی و کلسیم بدن را در مقابل بیماری های ویروسی ایمن می کند و یا حتی می تواند علائم آن نظیر سرفه، گلو درد، سینوزیت را درمان کند.

عسل به دلیل بافت نرم و خاصیت چسبندگی که دارد هنگام مصرف بر روی گلو نشسته و می تواند سبب نرمی و کاهش التهاب گلو شده و سرفه های ممتد و مزمن ناشی از سرماخوردگی را بهبود می بخشد. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که عسل آویشن در بهبود عفونت های تنفسی نیز نقش دارد.

مقاله پیشنهادی: 16 مدل از انواع عسل (از نظر گل و فصل)

خاصیت ضد آلرژی

در طب سنتی از خواص عسل آویشن به دلیل وجود مقادیر کمی گرده در آن برای درمان آلرژی بهره می برند. اطبا سنتی عسل آویشن را به عنوان دارویی برای بهبود آلرژی های فصلی معرفی می کنند.

این اطبا ادعا دارند مصرف کمی از عسل آویشن قبل از رسیدن فصل آلرژی بدن را در مقابل مواد حساسیت زا مصون می سازد بدین صورت که بدن دیگر به فعالیت های آلرژی زا واکنش نشان نمی دهد.

برای درمان آلرژی های فصلی عسل خام و فیلتر نشده توصیه شده است زیرا عسل های موجود در بازار، در اصطلاح پاستوریزه شده هستند و دارای مقادیر کمی گرده ی گل هستند.

زیبایی پوست و مو

همانطور که قبلا در این مقاله عنوان شد عسل آویشن دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و دارای مقادیری مواد مغذی است که تضمین کننده ی سلامت پوست و مو است.

عسل آویشن ترمیم کننده ی زخم های پوستی می باشد و از بین برنده ی جای اسکار و محو کننده ی جوش نیز می باشد.

عسل آویشن با خاصیت ضد میکروبی که دارد مانع از بروز آکنه بر روی صورت می شود. عسل آویشن به صورت جوانساز عمل کرده و چین و چروک های صورت را نیز از بین می برد.

شوره ی سر یکی از مشکلات پوستی می باشد که ظاهر افراد را تحت شعاع قرار می دهد. یکی از درمان های خانگی برای از بین بردن شوره ی سر با منشا کثیفی و آلودگی استفاده از عسل می باشد. همچنین این عسل می تواند تقویت کننده ی موی سر باشد و به رشد مجدد مو کمک کند.

نتیجه گیری در مورد خواص عسل آویشن

در این مقاله گیاه آویشن و به خصوص عسل آن مورد بررسی قرار گرفت. همانطور که از خواص عسل آویشن بیان شد، دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی می باشد که برای درمان بیماری هایی با منشا ویروس و میکروب به ویژه سرماخوردگی و علائم آن مانند سرفه و خارش گلو کاربرد دارد. اما نکته ی قابل توجه در مصرف عسل آویشن این است که ممکن است در صورت زیاده روی در مصرف آن افراد دچار سردرد و سرگیجه شوند که حتما زیرنظر پزشک طب سنتی مصرف شود.

منبع

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *