برترین خواص موم عسل را بشناسید

موم عسل خوردنی است؟ آیا این ماده برای معده قابل هضم است؟ برای پاسخ دادن به این سوالات اول باید با موم عسل و خواص موم عسل آشنایی پیدا کرد. در این مقاله ما به طور کامل به خواص موم عسل از جهات مختلف پرداخته ایم. پس با این مقاله از عطاری آنلاین عطارمارت همراه باشید.

موم ماده ای است که از زیر شکم زنبور کارگر، به منظور ترمیم و بازسازی کندو های شش وجهی عسل، ترشح می شود.

زنبورهای کارگر زمانی که به دنبال جمع آوری شهد گل ها نیستند به زحمت موم عسل تولید می کنند. موم از گذشته های دور مورد استفاده ی مردم قرار می گرفته است. خصوصا مردم مصر از موم استفاده های متعددی می کردند. ماده ی اصلی مومیایی فراعنه موم عسل بوده است.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی خواص موم عسل، این ماده ی ارزشمند برای همگان روشن شده است و به روش های مختلف از آن بهره می برند.

موم عسل تشکیل شده از اسید های چرب با زنجیره های طولانی به همراه الکل است اما ترکیب دقیق موم عسل بستگی به محل تشکیل آن دارد.

موم عسل همیشه حاوی مقادیری عسل خام می باشد، به همین منظور بسته به این که زنبور ها چه شهدی و چه گرده ای استفاده کرده باشند خواص و رنگ موم نیز متفاوت می شود.

آیا موم عسل قابل خوردن است؟

بله موم عسل خوردنی است و مقادیر جزئی از آن برای معده ای که سالم باشد قابل هضم است موم عسل همیشه به همراه عسل مصرف می شود تا جویدن و هضم آن راحت تر صورت بگیرد. برای خوردن موم عسل باید به طبیعی بودن و سالم بودن معده و دستگاه گوارش اطمینان حاصل کنید تا دچار مشکل نشوید.

همچنین برای مطالعه خواص عسل می توانید به مقاله آن مراجعه نمایید.

خواص موم عسل

همانطور که می دانید عسل خام با عسل فرآوری شده متفاوت است. به عسلی که فیلتر نشده و غیر پاستوریزه باشد عسل خام می گویند. عسل خام غنی از آنتی اکسیدان و کربوهیدرات می باشد.

در عسل خام مقادیری پروتئین و آنزیم گلوکز اکسیداز وجود دارد که با فرآیند حرارت دهی و پاستوریزه شدن از بین می رود. عسل خام به همراه موم خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی دارد.

طبق گفته ی دانشمندان موم به همراه مقادیر کمی عسل خام می تواند قلب شما را تقویت کند و برای سلامت قلب شما مفید باشد. (منبع)

اسید های چرب همراه با الکل موم عسل، سبب می شود سطح کلسترول خون که یک عامل مهم برای ناراحتی های قلبی می باشد را پایین بیاورد.

موم عسل خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد و از زوال عقل و آلزایمر نیز جلوگیری می کند.

خواص موم عسل برای معده

موم عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد و دشمن میکروب های معده می باشد. موم از معده در برابر زخم های ناشی از داروهای ضد التهاب محافظت می کند.

خوردن موم عسل به همراه روغن کنجد سبب تقویت معده شده و زخم های معده و دستگاه گوارش را التیام می بخشد. خواص موم عسل به عنوان داروی ضد نفخ نیز شناخته شده است.

موم عسل اگر به همراه کمی عسل خام مصرف شود به دلیل وجود برخی از آنزیم ها در عسل خام می تواند درمانگر زخم معده باشد. برای برطرف شدن سوزش گلو و رفلاکس معده نیز خوردن کمی موم به همراه عسل نیز توصیه شده است.

خواص موم عسل برای معده چیست؟

خواص موم عسل برای لثه و دندان

هنگامی که قند یا شکر مصرفی در دهان باقی بماند و پاک نشود توسط باکتری هایی به نام لاکتیک تولید اسید می کند که اگر این اسید ها بر روی دندان ها باقی بماند سبب پوسیدگی دندان ها می شود.

لذا توصیه می شود به جای قند و شکر مصنوعی از عسل استفاده شود. مصرف موم به همراه عسل حتی می تواند برخی از بیماری های دهان و دندان شما را بهبود ببخشد. مصرف عسل به همراه موم این شیرین کننده ی طبیعی، نه تنها ضرر ندارد بلکه سبب استحکام لثه ها و دندان ها می شود.

از خواص موم عسل می تواند کاهش التهاب لثه باشد و خونریزی آن را درمان کند. مصرف موم عسل از عقب رفتن لثه جلوگیری می کند.

خواص ضد باکتریایی عسل در تخلیه ی میکروب های ساکن شده در دندان، که موجب پوسیدگی دندان می شود مفید است.

برخی از باکتری های ساکن در دهان سبب بوی بد تنفس می شود مانند باکتری های قرمز؛ جویدن موم عسل به همراه عسل باعث نابودی باکتری های دهان و دندان شده و دهان را خوشبو می کند.

موم عسل برای شکاف لب نیز کاربرد دارد. لب های خشک و شکافته با موم عسل نرم و مرطوب می شود.

خواص موم عسل برای تقویت قوای جنسی

ضعیف بودن اسپرم و مشکلات مربوط به ناباروری یکی از مشکلات عدیده ی مردان می باشد. برای تقویت اسپرم علاوه بر مصرف دارو می توان با تغذیه ی مناسب قوای جنسی را افزایش داد.

مصرف موم عسل به همراه عسل به منظور تقویت قوای جنسی قدمت طولانی در طب سنتی دارد. مصرف عسل به همراه موم سبب تقویت عمومی بدن به خصوص اسپرم می شود. افرادی که سرد مزاج هستند و میل جنسی کمی دارند می توانند از عسل و موم آن استفاده کرد.

خواص موم عسل برای زیبایی پوست و مو

داشتن پوست و موی زیبا و سالم مورد توجه جوانان به خصوص بانوان می باشد. زیبا شدن و زیبا ماندن کار آسانی است منتها باید راهکار های آن را دانست و به آن عمل کرد. سبک رژیم روزانه و تغذیه تاثیر مستقیمی بر زیبایی و شادابی پوست دارد. به طوری که اگر به خوبی رعایت نشود روی سلامتی تاثیر بسزایی دارد. یک رژیم غذایی خوب و سالم می تواند بهترین راه برای زیبایی باشد. یکی از خواص موم عسل کمک به زیبایی پوست و مو می باشد.

خواص موم عسل برای پوست و مو

از گذشته های دور از موم عسل برای زیبایی پوست استفاده های فراوان می کرده اند. امروزه موم را می توان در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی پیدا کرد.

در کرم های ضد آفتاب و محصولات کودکان به خصوص لوسیون ها از موم عسل بهره برده اند. موم عسل یک لایه ی محافظتی بر روی پوست ایجاد می کند که سبب می شود پوست مرطوب و تازه باقی بماند و از خشکی آن جلوگیری می کند یعنی آب را درون پوست نگه می دارد.

برای شست و شوی روزانه ی و پاک کردن پوست از سلول های مرده می توان از خواص موم عسل بهره برد. موم عسل به سان یک لایه بردار طبیعی عمل کرده و پوست را تمیز می کند.

موم به همراه کمی عسل به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریایی می تواند زخم های پوستی و جوش را نیز از بین ببرد. برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما نیز با عسل و خواص موم عسل درمان می شود.

موم به عنوان از بین برنده ی موهای زائد نیز بین مردم جا افتاده است. موم به دلیل دارا بودن ویتامین ای پس از کندن موهای زائد پوست را نرم و لطیف می کند.استفاده از موم برای از بین بردن موهای زائد صرفه ی اقتصادی داشته و تا شش هفته از رشد مجدد موها جلوگیری می کند. موم موبر پوست شما را کاملا ابریشمی می کند.

نتیجه گیری در مورد خواص موم عسل:

در این مقاله از خواص موم عسل گفته شد و خاصیت های زیاد این نعمت خدادادی بیان شد. این ماده ی پر خاصیت که طبیعت به رایگان در اختیار بشر قرار داده است باید در هنگام مصرف آن، ملاحظاتی صورت بگیرد.

  1. هضم موم عسل بر همگان میسر نیست حتما باید کم و با احتیاط خورده شود.
  2. حتما موم تمیز و پاک و عاری از هرگونه حشره باشد. در موم ها تخم کرم موم خوار وجود دارد. این کرم ها برای بدن انسان ضرر دارند. و هنوز به طور کامل این کرم ها ریشه کن نشده اند زیرا این موجودات جزو چرخه ی زیست محیطی طبیعت محسوب می شوند و با از بین رفتن آنها چرخه طبیعت آسیب می بیند.
  3. موم طبیعی و ارگانیک باشد. امروزه به دلیل کمبود وجود موم در کشور، زنبور دار مجبور است موم مصنوعی توسط برخی از کارخانه جات تولیدی را بخرد و یا از خارج از کشور وارد کند که متاسفانه همین امر سبب خروج هزاران دلار ارز از کشور می شود. و جالب است که بدانید درصد کمی از موم تولیدی از پارافین تشکیل شده است و یا در کارخانه ی موم آج کنی برای جداکردن موم از پرس غلطتک به آن آب و صابون می زنند تا موم به راحتی از دستگاه برس جدا شود. پس اگر خواهان مصرف موم عسل خوراکی هستید حتما به دنبال موم طبیعی عسل وحشی و یا مومی که توسط خود زنبوردار مطمئن تولید می شود، باشید. البته در نکته ی پایانی باید ذکر کرد که زنبور عسل برای تولید هر یک کیلو موم باید هشت کیلو عسل مصرف کند پس با این توجه عسل فروشی همراه با موم، باید قیمت بالایی داشته باشد اگر ارزان بود به ناخالص بودن آن شک کنید.

عطاری آنلاین عطارمارت، فروش موم عسل وجود ندارد اما می توانید خرید عسل را از این فروشگاه اینترنتی انجام دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

 

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *