دمنوش رازیانه یا عرق رازیانه

مصرف عرقیات و دمنوش های گیاهان و میوه ها، از دیرباز در طب سنتی شرقی جایگاه ویژه ای داشته است. ایرانیان از گذشته های دور این میراث کهن را حفظ کرده اند و امروزه نیز استفاده از دمنوش ها و عرقیات گیاهان در سبد غذایی خانوارها به خوبی دیده میشود.

دمنوش و عرق رازیانه چیست و خاصیت کدام بالاتر است؟

دمنوش رازیانه که همان دانه ها و برگ های دارویی خشک رازیانه هستند که می توان از آن ها به عنوان یک چای و نوشیدنی مفید و پر خاصیت بهره گرفت. و عرق نیز همان دانه و برگ معطر رازیانه است که با میزان معینی از آب مخلوط شده و جوشانده می شود و پس از عمل تبخیر تقطیر شده و دانه های عرق به دست می آید.

حال آن که کدام یک خاصیت بیشتر و یا اثر گذاری بهتری دارد باید گفت که به طور کلی عرق هر گیاهی غلیظ تر از دمنوش آن می باشد زیرا وقتی گیاهی حرارت می بینید امکان از دست دادن خواص آن بیشتر است اما در عمل عرق گیری عصاره ی گیاه تبدیل به بخار شده و دوباره به مایع تبدیل می شود و چون حرارت مستقیم نمی بیند خواص آن بیشتر حفظ می شود.

خواص دمنوش رازیانه

فواید سلامتی دمنوش رازیانه مدت هاست که برای بانوان تعریف شده است. دمنوش رازیانه سبب تقویت هورمون استروژن می شود و تنبلی تخمدان و درد های قاعدگی را برطرف می کند.

دمنوش رازیانه سم زداست و ادرار آور است و ضد نفخ و کمک موثری به هضم غذا می کند و همچنین به دلیل فایده ی ضد ویروسی و ضد میکروبی که دارد برای بیماری های عفونی و قارچی مناسب می باشد.

خواص عرق رازیانه

همانطور که در مقاله عنوان شد عرق رازیانه چون توانسته مواد مفیدی نظیر آنتی اکسیدان و مواد معدنی بیشتری را از سلول های گیاهی دریافت کند دارای خاصیت بیشتری است پس بنابراین دارای طیف وسیعی از خواص مفید بالقوه است.

عرق رازیانه سبب کاهش لخته های خون، افزایش شیرمادرمی شود.

خواص ضد التهابی و ضد سرطانی عرق رازیانه موجب می شود که برای درمان سرطان مفید باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله تفاوت بین عرق و دمنوش رازیانه بررسی شد. دمنوش و عرق رازیانه هر دو مفید برای انواع بیماری های عفونی و میکروبی و همچنین برای درمان بیماری های زنان مفید می باشد.

منابع

https://www.medicalnewstoday.com/articles/

https://www.healthline.com/nutrition/top