بهبود فشارخون

بیماری فشار خون شاید یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی باشد که در سراسر دنیا و به‌خصوص ایران، تعداد زیادی از مردم به آن مبتلا هستند. با توجه به اینکه این عارضه می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت تمام ارگان ایجاد کند، باید با راهکارهایی تحت ‌کنترل درآید.

امروز استفاده از داروهای کنترل فشار خون یکی از روش‌هایی است که برای خیلی از بیماران تجویز می‌شود. اما سوال خیلی از افراد این است که آیا واقعا می‎توان به‌ کمک داروها چنین بیماری را درمان کرد؟ آیا بهبودی کامل اتفاق خواهد افتاد یا صرفا فشار خون فرد کنترل می‌شود؟

در این مقاله می‌خواهیم تمام نکات مربوط به فشار خون و داروهای تجویزی برای کنترل آن را معرفی کنیم. شما می‌توانید با مطالعه کامل این مقاله، علاوه‌بر آشنایی کامل با داورها، به پاسخ تمامی سوالاتی که در ذهن دارید، برسید.

آیا می‌توان بیماری فشار خون را درمان کرد؟

فشار خون بیماری خاموشی است که به‌صورت تدریجی بروز پیدا می‌کند. در واقع فشار خون، بیماری نیست که در عرض یک یا ۲ ماه ایجاد شده باشد. به‌طور معمول، این مشکل در ابتدا بدون علامت بوده و به همین دلیل، خیلی‌ها اصلا متوجه آن نمی‌شوند.

خیلی از اوقات زمانی که عوارض این بیماری شروع‌ به ظاهرشدن می‌کند، فرد ممکن است متوجه ابتلا به چنین بیماری شود. معمولا زمانی که عوارض فشار خون در فرد بروز پیدا می‌کند، این بیماری پیشرفت کرده و دیگر قابل‌‎درمان کامل نیست.

این یعنی زمانی ‌که فشار خون بالا می‌رود، باید تحت ‌کنترل قرار بگیرد تا عوارض آن کم‌تر در فرد نمایان شود. اما با داروها و سایر روش‌ها نمی‌توان این بیماری را به‌ طور کامل و برای همیشه متوقف کرد. صرفا با این کار، بیماری فرد تحت‌ کنترل درآمده و عوارض ناشی از آن کم‌تر خواهد شد.

داروها چه تاثیری در درمان فشار خون دارد؟

همان‌طور که اشاره شد، بیماری فشار خون بالا قابل درمان نبوده و استفاده از داروها صرفا می‌تواند میزان آن را در حد طبیعی نگه‌ دارد. در واقع، تا زمانی که شما از چنین داروهایی استفاده کنید، بیماری تحت‌ کنترل است؛ اما اگر مصرف آن‌ها را کنار بگذارید، احتمال بالا رفتن فشار خون بسیار زیاد خواهد بود.

به همین دلیل، حتما باید طبق توصیه پزشک خود عمل کرده و داروهای تجویزشده را در زمان مشخص به‌‌صورت منظم مصرف کنید. اثر هر دارو با دیگری متفاوت بوده و بسته به مکانیسمی که دارد، می‌تواند فشار خون را به‌خوبی کنترل کند. در ادامه مهم‌ترین گزینه‌هایی که می‌تواند برای کنترل فشار خون موثر باشد را معرفی کرده‌ایم:

لیزینوپریل برای کنترل فشار خون

لیزینوپریل یکی از داروهایی است که می‌تواند با مهار آنزیم مبدل آنژیوتاسین در کنترل فشار خون نقش داشته باشد. با اینکه این دارو نمی‌تواند به‌ طور کامل فشار خون را درمان کند، اما مصرف یک عدد از آن در طول روز می‌تواند به‌خوبی این بیماری تحت‌ کنترل درآورد.

اثر فوروزماید در کاهش فشار خون

از دیگر داروهایی که می‌توان برای کنترل بیماری فشار خون از آن استفاده کرد، فوروزماید است. البته این دارو برای درمان برخی اختلالات قلبی نیز کاربرد دارد. بااین‌حال می‌توان از اثرات ادرارآوری چنین محصولی برای کاهش فشار خون و برگرداندن آن به رنج نرمال کمک گرفت.

استفاده از متوپرولول برای کنترل فشار خون

متوپرولول یک بتابلاکر بوده و می‌تواند با همین مکانیسم، در کنترل این بیماری نقش موثری ایفا کند. ۲ فرم از این دارو در بازار موجود است که بسته به شرایط فرد، پزشک گزینه مناسب را تجویز می‌کند. این دارو با بلاک ‌کردن گیرنده بتا، علاو‌ه‌بر فشار خون، در درمان سایر اختلالات قلبی نیز موثر است.

آیا استفاده از داروهای فشار خون به‌تنهایی برای کنترل بیماری کافی است؟

بهبود فشارخون با دارو

یکی از تصورات اشتباهی که خیلی از افراد دارند، این است که استفاده صرف از داروهای ضد فشار برای کنترل و درمان این بیماری کافی است. این در حالی است که این داروها هرچقدر هم موثر باشد، باز هم باید برای کنترل بیماری نکات دیگری را رعایت کنید.

به‌عنوان مثال، درصورتی‌که شما رژیم غذایی خود را اصلاح نکنید، مطمئنا داروهای فشار خون نمی‌تواند به‌خوبی اثر کرده و احتمال شدت‌ یافتن عوارض بیماری وجود دارد. در ادامه برخی از این نکات را بیان کرده‌ایم تا بتوانید بهتر فشار خون را تحت ‌کنترل درآورید.

اصلاح رژیم ‌غذایی برای کنترل بیماری فشار خون

زمانی که دکتر فشار خون را تشخیص داده و داروهایی برای کنترل آن تجویز می‌کند، مطمئنا در کنار استفاده از آن‌ها، به شما توصیه می‌کند اصلاحاتی در رژیم ‌غذایی خود ایجاد کنید. به‌‌عنوان مثال، بهتر است مصرف سبزیجات و انواع میوه‌ را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

میوه‌ها منبع بسیار خوبی برای تامین یون‌های مورد نیاز بدن و به‌خصوص پتاسیم است. پتاسیم یونی است که برخلاف سدیم، سبب افزایش فشار خون نمی‌شود. حتی ثابت‌ شده استفاده از میوه‌ها با توجه به فراهم‌کردن این ترکیب، می‌تواند در کنترل بیماری فشار خون نقش داشته باشد. همچنین، استفاده از نمک‌های سدیمی باید در برنامه‌ غذایی افراد مبتلا به این عارضه کنترل شود.

ترک عادت‌هایی مثل استعمال دخانیات برای کنترل فشار خون

علاوه‌بر این‌ها، درصورتی که به استعمال سیگار و دخانیات عادت دارید، باید سعی کنید آن را کنار گذاشته یا تا حد زیادی کم‌تر کنید. استعمال دخانیات یکی از مواردی است که در مکانیسم اثر داروی‌های فشار خون اختلال ایجاد می‌کند.

اثر کنترل استرس در کاهش فشار خون

یکی دیگر از عواملی که سبب تشدید بیماری فشار خون می‌شود، استرس و اضطراب زیاد است. زمانی که فرد دچار اضطراب زیاد می‌شود، فشار خون نیز افزایش چشم‌گیری داشته و اثر داروها خنثی خواهد شد. به همین دلیل، باید بتوانید با استفاده از راهکارهای موثر، استرس خود را کنترل کنید.

جمع‌بندی

بیماری فشار خون یکی از مهم‌ترین عواملی بوده که در این سال‌ها جان خیلی از افراد را گرفته است. با توجه به تدریجی ‌بودن سیر بیماری، به آن لقب قاتل خاموش را داده‌اند. به همین دلیل، حتما باید با راهکارهای موثر به ‎فکر پیشگیری از ابتلا به‌ آن باشید. دقت داشته باشید، درصورتی‌که این مشکل شدت پیدا کند، دیگر با هیچ روشی نمی‌توان برای درمانش اقدام کرد.

داروهای زیادی تولید شده‌اند که ممکن است پزشک بسته به وضعیت شما تجویز کند. هریک از این داروها می‌تواند به‌خوبی در کاهش فشار خون و بازگرداندن آن به محدوده طبیعی موثر باشد. اما توجه به این موضوع ضروری است که هیچ‌کدام از آن‌ها، نمی‌توانند فشار خون را ‌به‌ طور کامل درمان کند.