درمان هموروئید پماد

چکیده : برای درمان بیماری های نشیمنگاهی از پمادهای موضعی و داروهای خوراکی استفاده می شود. این پمادها حاوی لیدوکائین و هیدرو کورتیزون برای کنترل علائم درد، سوزش و خارش است

 

پماد برای درمان بواسیر

هموروئید یا بواسیر در طب سنتی توده ای است که بر سر راه رگهای مقعدی ایجاد می شود. و عامل آن خون غلیظ سودایی است. بعبارتی بواسیر حاصل تورم و التهاب رگ های مقعدی است؛ که در اثر فشار ناشی از عبور مدفوع سفت و خشک و حجیم شده در بیماران بوجود می آید.

از مهم ترین علائم هموروئید می توان به سوزش، خارش و خونریزی یا زخم مقعدی اشاره کرد. که هر کدام از این وضعیت نشانگر علائمی از این بیماری است. ما در این بخش می خواهیم بدانیم که آیا می توان با درمان های موضعی مانند انواع پمادهای گیاهی یا شیمیایی بر این عارضه های مقعدی غلبه کرد یا خیر؟

اگر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید هم به درک درستی از این بیماری می رسید و هم با انواع روش های کاربردی درمان خانگی مهار و کنترل این علائم آشنا خواهید شد.

انواع بیماری هموروئید

همانطور که گفته شد بیماری هموروئید در افراد به 4گرید ( دسته) مختلف طبقه بندی می شود. دو نوع آن هموروئید داخلی و گرید 3و 4 این بیماری به هموروئید خارجی مشهور است. همورویید داخلی با علائمی چون سوزش و خارش و درد نبض دار شدید در ناحیه مقعدی بیماران همراه بوده، و باعث مختل شدن زندگی طبیعی بیماران می شود.

بواسیر خارجی با علائمی چون درد موقع نشستن و خون ریزی و گوشت اضافه مقعدی همراه است. که این نوع بیماری هم به طرق مختلف زندگی بیماران را مختل کرده و آنها را به دردسر می اندازد.

امروزه با توجه به گسترش دانش پزشکی و رشد روز افزون علم طب سنتی راههای مختلفی برای درمان، مهار و کنترل هر یک از این علائم بواسیر وجود دارد. که مهم ترین آنها روش های مراقبت خانگی با استفاده از داروهای خوراکی یا پمادهای موضعی است. در مرحله آخر چنانچه وضعیت بیمار وخیم و بیماری در وی کهنه و پیشرفته شود احتمالا عمل جراحی همورویید آخرین گزینه درمانی است.

درمان هموروئید با روش های خانگی

  • استفاده از حمام سیتیز
  • مصرف حجم زیادی از میوه و سبزیجات حاوی فیبر
  • نوشیدن مایعات به قدر کافی حداقل 8لیوان آب در روز
  • ورزش و پیاده روی حداقل نیم ساعت در روز
  • انجام ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری، کوهنوردی و شنا کردن
  • اصلاح عادات غذایی
  • اصلاح سبک زندگی و پرهیز کامل از یکجا نشستن و کم تحرکی
  • پرهیز از خوردن غذاهای پرچرب و شیرین و دیر هضم
  • استفاده از داروهای خوراکی مسکن با تجویز پزشک معالج
  • استعمال پمادهای درمان هموروئید مانند پماد برای درمان زخم مقعدی بزرگسالان
  • امتناع از ایستادن یا نشستن های طولانی مدت

لیست پمادهای درمان هموروئید

پماد رینای سبز

پماد لیدوکائین

پماد آنتی همورویید

پماد نیترو گلیسرین

پماد هیدروکورتیزون

پماد آنوسل ANUSOL

پماد زینک اکساید

پماد دکتر باتلرس

مکانیسم اثر این پمادها به عنوان بهترین پماد برای درمان سوزش مقعدی و سایر علائم بواسیر تسکین درد، سوزش و خارش ناشی از همورویید یا بواسیر است. همچنین هر استعمال این پمادهای  موضعی باعث کاهش تورم و اگزمای حاد ناحیه مقعدی می شود.

در ترکیبات این پمادهای موضعی درمان بواسیر، هیدروکورتیزون و آلومنیوم ساب استات و لیدوکائین وجود دارد. که نتیجه آن و نحوه صحیح مصرف کردن آنها باعث درمان علائم بواسیر در مردان و زنان می شود.

علائم هموروئید خارجی

از شاخص ترین نشانه بواسیر خارجی در بیماران وجود گوشت اضافه مقعدی دهانه دریچه مخرج است. البته این توده خارجی بواسیر در هموروئید نوع سوم صرفا بصورت یک زائده گوشتی بوده که هنگام دفع مدفوع از مقعد بیماران بیرون میزند. و بعد از قضای حاجت یا بصورت اتوماتیک و یا با دست قابل برگرداندن به داخل کانال مقعدی است.

معمولا بواسیر نوع سوم با پمادهای موضعی و داروهای خوراکی قابل مهار و کنترل است. در هنگام استفاده از پمادهای موضعی بیماران باید برنامه مراقبت غذایی  برای نرم شدن روده ها و رفع یبوست هم داشته باشند.

امروزه شرکت های داروسازی زیادی هستند. که اقدام به تولید انواع پمادهای گیاهی یا شیمیایی کرده و همگی ادعا دارند؛ که محصول آنها بهترین پماد برای درمان گوشت اضافه مقعدی است. ما هم منکر این تولیدات دارویی نیستیم. اما اعتقاد داریم که برای درمان علائم هموروئید خارجی که نشانه آن گوشت اضافه مقعدی است. علاوه بر پمادهای موضعی باید از درمان های داخلی یا داروهای خوراکی هم باید استفاده کرد. تا به نتیجه درمانی حداکثری برسیم.

داروهای خوراکی برای درمان بواسیر

داروی خوراکی درمان بواسیر

توجه کنید که تمام این داروهای خوراکی فقط باید تحت نظر پزشک معالج مصرف شود.طریقه مصرف و دوز مصرفی را فقط پزشک می تواند برای شما تجویز کند. لازمه که بدون مشورت با پزشک معالج خود هیچ گاه بصورت خودسرانه اقدام به مصرف داروهای خوراکی برای درمان همورئید نکنید. زیرا مصرف طولانی مدت این داروها دارای عوارض جبران ناپذیزی است. که در دراز مدت شاید به مهار و کنترل علائم بواسیر کمک کند. اما باعث ایجاد مشکلاتی عمده ای در سایر قسمتهای بدن می شود.

لیست داروهای  درمان بواسیر طبق تجویز پزشک به شرح زیر است.

تمامی این داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی بوده و برای درمان التهاب و درد و خارش ناشی از بواسیر  موثر و مفید هستند.  باز هم تاکید می کنیم که بدون تجویز پزشک یا جراح بیماری های گوارشی و کولورکتال هیچگاه سمت این داروهای برای درمان بواسیر نروید.

برخی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی عبارتند از: آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، کتوپروفن، کتورولاک، مفنامیک اسید، ملوکسیکام، پیروکسیکام و سالیسیلات. داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی دسته‌ای از داروها هستند که برای درمان درد، تب و التهاب استفاده می‌شوند. برای مهار و کنترل و تسکین علائم هموروئید این داروها مفید هستند.

کلام آخر 

امروزه بیش از نیمی از جمعیت بالای 40سال در دنیا با یکی از علائم هموروئید مانند سوزش، خارش و یا خون ریزی دست و پنجه نرم می کنند. کم تحرکی در مردان و چاقی و اضافه وزن در زنان از عمده ترین دلایل ابتلای آنها به بیماری های نشیمنگاهی است. همچنین زایمان و یا بارداری که با فشارهای درون شکمی جنین در مادران باردار همراه است؛ هم می تواند از دلایل ابتلای افراد به بیماری های نشیمنگاهی مانند هموروئید وشقاق باشد.

علت هر چه که باشد با اصلاح رژیم غذایی و تغییر عادات زندگی مانند مصرف مایعات به قدر کافی و خوردن میوه و سبزیجات حاوی فیبر می توان  تا حدود زیادی علائم و نشانه های دردناک این بیماری رنج آور را مهار و کنترل کرد.

اولین گزینه درمانی برای مهار و تسکین علائم درد، سوزش و یا خونریزی بواسیر استفاده از یک پماد موضعی خوب است که اثرات درد آور  این بیماری را تا حد زیادی از بین ببرد و کنترل کند. همچنین بیماران می توانند در مراجعه به پزشک و انجام معاینات کولونوسکوپی ویا معاینه فیزیکی توسط جراح از داروهای خوراکی برای تسکین درد و سوزش بواسیر استفاده کنند.

اگر هیچکدام از روش های درمان خانگی بواسیر در بیماران جوابگو نباشد. احتمالا عمل جراحی با لیزر یا بوسیله روش های سنتی و بیهوشی در کلینک های درمانی آخرین گزینه درمان در بیماران است. که این روش درمانی هم هزینه بالایی دارد. و هم بسیار دردناک است. البته در روش پیشرفته جراحی از اشعه پرتوان لیزر استفاده می شود. که بهبودی سریعتری به دنبال دارد. درهر صورت سوای روش درمانی که بیماران انتخاب می کنند. چنانچه بعد ها از خودشان مراقبت نکنند ویا با برنامه های خود مراقبتی آشنا نباشند. ممکنه با مشکل عود مجدد همورویید در آینده مواجه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *