داشتن موهای سالم و زیبا یکی از دغدغه‌های همۀ افراد و به خصوص خانم‌هاست و از قدیم تاکنون محصولات متفاوتی برای این امر وجود داشته است. موی سالم مویی است که درخشنده و شفاف باشد و هیچ خوره، شکستگی و یا سوختگی نداشته باشد. برای داشتن چنین موهایی باید یک روش مراقبت اصولی داشت که امروزه برای رسیدن به این منظور، محصولات مختلفی به بازار آمده است. مراقبت از مو امر بسیار مهمی است؛ مراقبت از مو یعنی نظافت مناسب به‌همراه استفادهٔ به‌جا از محصولات مراقبت از مو. اگر موهای شما در طول روز در معرض گردوغبار و یا نور خورشید قرار دارد، بهتر است حداقل هفته‌ای دو بار موهای خود را بشویید؛ البته انتخاب بهترین زمان برای شست‌وشوی موها به عوامل متعددی از قبیل میزان کثیفی موها، سبک زندگی و جنس تارهای مو بستگی دارد. امروزه شامپوهای مختلفی باتوجه‌به نوع موی شما وجود دارد و باید پس از شناخت جنس موی خود، مناسب‌ترین شامپو را برای استفاده انتخاب کنید.

شست‌وشوی موها در گذشته

در گذشته به دلیل عدم وجود شامپو، مواد دیگری برای شست‌وشوی موها وجود داشت. در ایران قدیم مواد گیاهی و معدنی مناسب برای شست‌وشوی موی سر وجود داشت و استفاده می‌شد. البته بسیاری از افراد هنوز هم از مواد شوینده قدیمی نظیر سدر، حنا، گل سرشور و صابون‌های برگردان استفاده می‌کنند و مواد شویندهٔ امروزی را تأیید نمی‌کنند. اگر موادی که برای شست‌وشوی موها به کار می‌روند طبیعی باشند، عوارض بسیار کمتری دارند و با طبیعت انسان سازگاری بیشتری دارند. شایان ذکر است که در محصولات طبیعی هم امکان ایجاد عارضه وجود دارد. اما اگر میزان مصرف اندک باشد، به موها آسیبی وارد نمی‌شود.

گل سرشور یکی از موادی است که در گذشته برای شست‌وشوی مو از آن استفاده می‌شد. این گل باعث رشد موها می‌شود؛ همچنین خاصیت ترمیم‌کنندگی و تقویتی مو را نیز دارد. برای پاک‌کردن گل از روی سر، به‌آرامی موهای خود را می‌شستند و یا از مخلوط آب و گلاب برای پاک‌کردن آن استفاده می‌کردند تا از ریزش و کنده‌شدن مو جلوگیری کنند.

به‌مرور صابون‌ها جای گل‌ها و مواد دیگر را گرفتند. صابون برگردان یکی از این صابون‌ها بود که به‌عنوان شویندۀ اصلی در خانه‌های مردم استفاده می‌شد و هنوز هم در بازارهای سنتی ایرانی وجود دارند. تولید این صابون به ۱۵۰ سال پیش بازمی‌گردد. ترکیبات این صابون شامل دنبۀ گوسفند و سود سوزآور است و هیچ مواد شیمیایی‌ای درون این صابون وجود ندارد. همچنین به علت دارابودن pH مناسب و میزان اسید کنترل‌شده، باعث تقویت پیاز مو و ازبین‌بردن حساسیت‌های پوستی سر می‌شود. همچنین نوعی از این صابون‌ها در ترکیبات خود رنگ حنا و سدر دارند که برای شورۀ سر و پیاز مو بسیار مناسب هستند و همچنین ضد ریزش مو محسوب می‌شوند. به‌مرور شامپو جایگزینی برای تمامی این محصولات شد.

مراقبت از مو با محصولات متفاوت امروزی

مراقبت از مو به‌اندازۀ مراقبت از سایر اعضای بدن مهم است. بیشتر قسمت‌های بدن در اغلب مواقع پوشیده هستند. اما مو در معرض آلودگی‌های بسیاریی نظیر گردوخاک و مواد شیمیایی قرار دارد؛ به همین جهت مو آسیب‌پذیرتر است و استفاده از محصولات بهداشتی مراقبت از مو ضروری است. نکتۀ مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که باید قبل از خریداری و استفاده از محصولات مراقبت از مو، نوع و مدل موی خود را بشناسید و بدانید که محصولات را برای چه منظوری می‌خواهید استفاده کنید. قبل از هر تصمیمی برای انتخاب این محصولات، باید با کاربرد هریک از آن‌ها آشنا شوید تا بدانید آیا با موهای شما سازگاری دارند یا خیر. انواع محصولات مراقبت از مو که امروزه بسیار رواج پیدا کرده‌اند به شرح زیر است:

  • شامپو

طبیعتاً هنگام صحبت راجع به محصولات مراقبتی مو، اولین چیزی که در ذهن شما تداعی می‌شود شامپو است! این محصول محلولی مناسب برای مو است که جهت تمیزکردن بخش‌های خارجی موها استفاده می‌گردد. اگر موهای چربی دارید، نباید از شامپوهای دارای مواد پاک‌کنندۀ قوی استفاده کنید، بلکه استفاده از نوع ملایم آن گزینۀ مناسب‌تری است. اگر موهای معمولی دارید، باید از شامپویی استفاده کنید تا از ایجاد خارش کف سر جلوگیری کند. استفاده از شامپویی با مواد پاک‌کننده و مرطوب‌کننده، برای موهای حساس گزینۀ بهتری است. اگر موهای خشک و شکننده دارید، باید از محصولی برای شست‌شوی موی خود استفاده کنید که مواد پاک‌کننده نداشته باشد؛ به‌عبارت‌دیگر هرگونه شامپویی که رطوبت موهایتان را حفظ کرده و خشکی آن را تشدید نکند برای شما مناسب است.

  • نرم‌ کننده

نرم‌ کننده یکی از محصولات مهم برای مو است که لازم است بعد از شست‌وشوی مو با شامپو از آن استفاده کنید. این محصول علاوه‌بر نرم‌کردن موها، باعث می‌شود مواد مغذی بیشتری به موها اضافه شود و موجب سالم، مرطوب و براق‌شدن موها می‌شود. نرم‌ کننده مو حاوی الکل‌های چرب، روغن‌ها و مرطوب‌کننده‌هاست تا موها نرم و انعطاف‌پذیر باشند. البته برخی نرم‌ کننده‌ها پروتئین‌هایی دارند که باعث می‌شود موها به‌اصطلاح پر شوند و در حالت سالم‌تری قرار بگیرد.

  • ماسک مو

می‌توان گفت ماسک مو از محصولات نسبتاً تازه‌وارد به دنیای زیبایی است. هدف این محصول مراقبت از موها و ترمیم موهای آسیب‌دیده و رنگ شده است و برای افرادی که موهای خشک، وز یا رنگ شده دارند، گزینه بسیار مناسبی است. همچنین استفاده از ماسک مو نیاز به مصرف نرم‌کننده را برای افراد دارای موی خشک از بین می‌برد.

  • سرم مو

این محصول جهت شفاف‌سازی و رطوبت‌دهی به موهای مرطوب و خشک، یک گزینۀ عالی به‌شمار می‌رود. این محصول برای افرادی که ریزش مو دارند و دارای موهای خشک و وز هستند درمان مؤثری است. سرم مو یک محصول مبتنی بر سیلیکون است و سطح موها را پوشش می‌دهد و همچنین از مو در برابر گردوغبار، رطوبت و نور خورشید محافظت می‌کند. سرم مو نیز در گذر زمان و با توجه به نیاز بشر، وارد گروه محصولات مراقبتی مو شد. برخلاف شامپو، سرم‌ها احتیاج به آبکشی ندارند.

  • روغن مو

روغن یکی از محصولاتی است که قدمت زیادی دارد. درواقع در گذشته نیز برخی مواقع برای مراقبت از مو، از روغن‌ها استفاده می‌کردند. بهتر است روغن را بعد از استحمام و استفاده از شامپوی مخصوص خود استفاده کنید. برخی از این روغن‌ها از گذشته مورد‌توجه بوده‌اند و برخی دیگر جدیدتر هستند. این روغن‌ها شامل:

  • روغن آرگان که دارای ویتامین E و مناسب موهای خشک و وز است.
  • روغن نارگیل که مناسب برای تمامی انواع مو است و به رشد مجدد مو کمک می‌کند و همچنین حاوی کربوهیدرات، انواع ویتامین و مواد معدنی است.
  • روغن ماکادمیا که مناسب موهای آسیب‌دیده است.
  • روغن بادام که حاوی ویتامین E، آنتی‌اکسیدان، اسیدهای چرب و پروتئین است و برای ازبین‌بردن شوره گزینۀ خوبی است.

در میان این روغن‌ها، روغن نارگیل و روغن بادام از گذشته‌های دور نیز استفاده می‌شدند. این روغن‌ها به موها نفوذ کرده و باعث ایجاد تغییرات مثبتی در ساختار مو می‌شوند.

سخن پایانی

از گذشته تا کنون انسان‌ها به شست‌وشوی موهای خود بسیار اهمیت می‌دادند و موهای تمیز را لازمهٔ زیبایی و پاکیزگی خود می‌دانستند. همچنین در گذشته محصولات زیادی از قبیل گل سرشور، صابون و غیره برای شست‌وشوی سر استفاده می‌شد. اما با پیشرفت جوامع بشری و آشنا شدن با معایب هریک از محصولات، امروزه علاوه‌بر شامپو، محصولات مراقبت از موی زیادی طراحی و ساخته شده‌است که علاوه‌بر سالم ماندن موها، به زیبایی و براق شدن آن‌ها کمک می‌کند. شما می‌توانید با شناخت جنس موی خود، اقدام به تهیۀ بهترین محصولات مراقبتی کنید تا به زیبایی موی خود کمک نمایید.