رفع جای جوش

رفع جای جوش

جای جوش به یکی از معضلات مهم پوستی افراد تبدیل شده‌ است. به‌ همین علت اکثر افراد به‌ دنبال راهکارهایی برای از بین بردن جای جوش هستند، تا بتوانند زیبایی پوست خود را به دست آورند. امروزه با پیشرفت علم، راهکارهای مختلفی برای از بین بردن جای جوش کشف شده که شما می‌ توانید با بهره‌ گیری از هر یک از آن ها لکه‌ های پوستی خود را نابود کنید. در این مقاله قصد داریم برخی از مهم‌ ترین روش‌ های رفع جای جوش را به شما عزیزان معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

رفع جای جوش

جای جوش چیست؟

جای جوش همان لکه‌ های پوستی است که پس‌ از درمان آکنه روی صورت شما باقی می‌ ماند. بسیاری از افراد درمان‌ های مناسبی برای از بین بردن جوش می‌ شناسند که بهترین نتیجه را به همراه دارد، اما درمان از بین بردن جای جوش بسیار دشوارتر است. بسیاری گمان می‌کنند که جای جوش با برخی از انواع دیگر لکه‌ های پوستی یکسان است. در صورتی‌ که چنین نبوده و جای جوش درمان‌ های ویژه‌ ای به همراه دارد. جای جوش هنگامی روی پوست شما باقی می‌ ماند که جوش‌ های خود را تحریک و فشار زیادی به آن وارد کنید. در چنین شرایطی پس‌ از درمان جوش، جای آن روی پوست صورت شما باقی خواهد ماند.

روش های رفع جای جوش

امروزه روش‌ های درمانی متفاوتی برای رفع جای جوش برای انواع و رنگ‌ های مختلف پوست ارائه شده‌ است. البته ابتدا باید پزشکان متخصص تشخیص دهند که چه نوع درمانی برای پوست شما مناسب خواهد بود. آن‌ ها تعیین می‌ کنند که برای درمان به یک روش یا چند روش ترکیبی برای کسب بهترین نتیجه نیاز دارید. انتخاب بهترین روش درمان برای رفع جای جوش به عوامل متفاوتی از جمله نوع جای جوش، میزان عمق آن‌ ها و رنگ و کیفیت پوست شما بستگی دارد. انواع روش‌ های رفع جای جوش به شرح زیر می‌ باشد:

  • میکرونیدلینگ
  • میکرودرم ابریژم
  • لایه‌ برداری پوست
  • تزریق ژل
  • لیفت با روش رادیو فرکانسی

https://mayaskincare.ir/boil-removal/

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ باعث افزایش تحریک کلاژن سازی می شود. این روش با استفاده از فروکردن مکرر سوزن‌ های ریز در پوست انجام می‌ گیرد. زخم‌ های ریز و فرایند بهبود آن‌ ها باعث افزایش گردش خون و ساخت کلاژن می‌ شود. به‌ همین علت حالت ارتجاعی پوست را بهبود می‌ بخشد. این روش باید در مطب پزشک با استفاده از وسایل استریل شده انجام شود. نتایج میکرونیدلینگ یک ماه پس‌ از انجام خود را نشان داده و تا یک‌سال پس‌ از عمل نیز تداوم دارد. استفاده از این روش برای رنگ‌ های مختلف پوست قابل انجام بوده و باعث کاهش تو رفتگی های پوست می‌ شود.

میکرودرم ابریژم

میکرودرم ابریژم یک روش بسیار متداول برای لایه‌ برداری پوست شناخته می‌ شود. برای درمان جای جوش های جزئی، روش میکرودرم ابریژم بسیار موثر است. این روش غیرتهاجمی، بدون درد و با ریسک پایین محسوب می‌شود. به کمک این روش میتوان لایه‌ های سطحی پوست را درمان کرد. بنابراین از این روش فقط برای پوست‌ های آفتاب‌ سوخته، چین‌ و چروک‌ های ریز و لکه‌ های ناشی از افزایش سن استفاده می شود. جای جوش‌ های ایجاد شده روی پوست صورت و قسمت‌ های دیگر بدن مانند گردن و سینه، با استفاده از این روش درمان می شوند. میکرودرم ابریژم باعث می‌ شود محصولات مراقبتی پوست به‌ راحتی به لایه‌ های عمیق‌ تر نفوذ کرده و باعث افزایش کلاژن سازی و جوان‌ سازی پوست می‌ شود.

لایه‌ برداری پوست

به‌ منظور لایه‌ برداری شیمیایی پوست از انواع محلول‌ های شیمیایی استفاده می‌ شود. محلول‌ های شیمیایی باعث پوسته پوسته شدن و ایجاد تاول می‌ شوند. با برداشت لایه سطحی پوست، پوست جدید جایگزین پوست قبلی می‌ شود. لایه‌ برداری شیمیایی با کاهش اثر جای جوش باعث بهبود رنگدانه‌ ها شده و سطح پوست را هموارتر می‌ کند. از انواع روش‌ های لایه‌ برداری میتوان به روش‌ AHA به‌ عنوان روشی ملایم و TCA به‌ عنوان روشی قوی اشاره کرد. لایه برداری شیمیایی برای افرادی که جای جوش سطحی دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌ شود.

تزریق ژل

تزریق ژل باعث پر شدن جای جوش‌ های عمیق می‌ شود. نتایج حاصل شده از این روش بلافاصله پس‌ از انجام، قابل‌ مشاهده می‌ باشد. در این روش نیازی به بستری شدن نبوده و برای همه رنگ‌ های پوست قابل انجام است. اسکارها ممکن است با استفاده از چربی بدن خود بیمار نیز پر شوند. بسیاری از ژل‌ ها نتایج موقت و برخی دیگر نیز نتایج دائمی برای از بین بردن جای جوش به‌ دنبال خواهند داشت. تزریق ژل برای درمان بسیاری از فرورفتگی‌ ها و جای جوش‌ های عمیق مناسب محسوب می‌ شود.

لیفت با روش رادیو فرکانسی

لیفت پوست برای درمان جای جوش روشی بسیار مقرون‌ به‌ صرفه محسوب می‌ شود. این روش برای رنگ های مختلف پوست قابل انجام می‌ باشد. متخصصان پوست معمولا از روش رادیو فرکانسی برای لیفت پوست استفاده می‌ کنند. با انجام لیفت پوست تورفتگی های ایجاد شده توجه کمتری جلب می‌ کنند. این روش در چند جلسه انجام می‌ گیرد .بیشتر بیماران هر چهارماه یک‌ بار از این روش برای درمان جای جوش خود استفاده می‌ کنند. رادیو فرکانسی روشی مناسب برای درمان تورفتگی های ناشی از آکنه محسوب می‌ شود.

درمان خانگی جای جوش

شما می‌ توانید علاوه‌ بر بهره‌ گیری از روش‌ های نوین برای از بین بردن جای جوش، از روش‌ های خانگی نیز برای بهبود پوست خود استفاده کنید. به طور مثال ویتامین C باعث روشن شدن پوست و یکنواختی رنگ آن می‌ شود. بنابراین میتوان از موادی که سرشار از ویتامین C هستند، برای کاهش رنگدانه‌ های پوستی و از بین بردن جای جوش استفاده کرد. آلوئه ورا نیز در درمان لکه‌ های تیره ناشی از آکنه بسیار مفید محسوب می‌ شود. آلوئه ورا یک ماده شفابخش استثنایی بوده که می‌ تواند سطح ملانین را در سلول‌ ها تثبیت کند. از دیگر مواد موثر در درمان جای جوش، عصاره هسته انگور است. این محصول به روشن شدن لکه‌ های تیره کمک می کند.

سخن پایانی

در این مقاله انواع روش‌ های خانگی و نوین رفع جای جوش را برای عزیزان ارائه کردیم. شما می‌ توانید با بهره‌ گیری از این روش ها جای جوش‌ های خود را نابود کنید. روش‌ های نوین نسبت‌ به روش‌ های خانگی تاثیر سریع‌ تر و بهتری دارند. البته روش‌ های خانگی با مواد طبیعی بسیار مفید هستند و به پیشگیری از ایجاد لک نیز کمک می کنند.

منبع: مراقبت پوستی مایا