درمان زخم معده با عسل

به زخم های باز گوارشی که در سطح داخلی معده و در ابتدای روده وجود دارد زخم معده و یا زخم های گوارشی می گویند.این زخم ها موجب درد در ناحیه ی بالای شکم می شود. به طوری که فرد احساس درد در هنگام غذاخوردن به آن دست می دهد که حتی لذت غذا خوردن از آن گرفته می شود. این درد ممکن از هنگام غذا خوردن شروع شود و تا ساعات طولانی با فرد باشد. به طوری که فرد از شدت درد از خواب بپرد.( البته بستگی به میزان شدت آن دارد). در این مقاله به بررسی رخم معده و عسل پرداخته ایم.

پزشکان دلایل ایجاد زخم معده را وجود عفونت های ویروسی و انگلی و یا عفونت با باکتری هیلوباکترپیلوری و همچنین خوردن داروهای ضد التهاب برشمرده اند.

درد های شکمی ممکن است به دلایل گوناگون در فرد ایجاد شود با این حال مهمترین دلایل آن عفونت، التهاب، انسداد و اختلالات روده است. در بین عموم مردم غذاهای پر از ادویه و چرب و یا استرس از دلایل ایجاد زخم معده جا افتاده است. درحالی که این امر اشتباه است و تنها دلایل وجود این زخم ها در در ابتدا مقاله ذکر شده است. این دلایل( استرس، ادویه زیاد) تنها این بیماری را تشدید می کند.

از دیگر علائم زخم معده می توان به آروغ زدن و سکسکه زدن، نفخ شکم، بوی بد دهان و یا احساس ترشی در دهانو همچنین رفلاکس معده اشاره کرد.

یکی دیگر از علائم شایع زخم معده در افرادی که به آن دچار هستند وجود حالت تهوع به هنگام ناشتا بودن است که در افراد متفاوت است حالت تهوع با شدت زیاد و یا به صورت خفیف خود را نشان می دهد. همچنین در مقاله عسل و بیماری ها به ارتباط بین عسل و چندین بیماری مختلف پرداخته ایم.

آیا زخم معده درمان دارد؟

اگر فردی از ابتلا به این بیماری رنج می برد در ابتدا حتما باید به پزشک مربوطه مراجعه کند و خود را درمان کند. در کنار توصیه های پزشک رعایت برخی از دستورات خانگی می تواند کمک کند به درمان این بیماری. این دستورات عبارتند از:

نوشیدن آب

کمبود آب در بدن می تواند ناراحتی های معده را افزایش دهد. بدن برای اینکه بتواند فرآیند جذب و هضم خود را راحت انجام دهد، احتیاج به آب کافی دارد. اگر بدن با کمبود آب مواجه شود هضم غذا در بدن با دشواری صورت می گیرد. افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند باید به میزان آب دریافتی بدن خود توجه کافی داشته باشند. استفراغ و اسهال منجر به کمبود آب در بدن می شود بنابراین افرادی که بیماری های معده و گوارشی دارند خوردن آب را فراموش نکنند.

خوردن زنجبیل

زنجبیل با دارا بودن مواد شیمیایی شوگاول و جینجرول موجب انقباض روده و معده می شود. این امر باعث می شود غذاهایی که موجب سوء هاضمه می شود را سریع تر از معده خارج کند. زنجبیل موجب کاهش حالت تهوع، استفراغ و اسهال می شود.

نعناع

نعناع، این گیاه خوشبو در کشور های ایران، هند و پاکستان به عنوان داروی سوء هاضمه شناخته می شود. مردم این سرزمین ها از گیاه نعناع به صورت خشک و یا عرق آن را برای درمان اسهال، درد گرفتگی های شکمی، نفخ استفاده می کنند. مکیدن آب نبات نعناع می تواند برای کودکانی که مبتلا به ناراحتی های شکمی هستند مفید باشد.

ارتباط عسل و زخم معده

زخم معده و عسل 

هنگامی که طب پزشکی میسر واقع نشود. برخی از افراد برای بهتر شدن و تسکین علائم خود به طب طبیعی روی می آورند. عسل یکی از مواد غذایی مغذی هزاران سال مورد استفاده ی مردم برای درمان بیماری ها قرار می گرفته است. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان بوده و خاصیت ضد قارچی، ضد التهابی و ضد عفونتی دارد. علاوه برآن عسل حاوی پرواکسید هیدروژن نیز می باشد. عسل روند بهبود زخم را تسریع می بخشد. طبق تجربه ی عموم مردم و برخی از تحقیقات پزشکان نشان می دهد که عسل می تواند برای درمان ناراحتی های شکمی خصوصا رفلاکس معده( ترش کردن) و سوء هاضمه موثر واقع شود. (1)

عسل با دارا بودن خاصیت پرواکسید هیدروژن می تواند زخم های داخلی معده و ابتدای روده را درمان کند. شواهد نشان می دهد عسل خام و فرآوری نشده بیشترین فواید و مواد مغذی و آنزیم ها را برای سلامتی بدن دارد.

وجود خاصیت آنتی اکسیدانی در عسل موجب محافظت بدن شما در برابر رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد  ترکیباتی هستند که اگر در بدن انسان رو به افزایش باشند می توانند سلامتی بدن را به خطر بی اندازند. رادیکال های آزاد روند پیری را در بدن شما تند تر و سریع تر می کند و ارتباط مستقیمی با ناراحتی های شکمی و بیماری های قلبی و دیابت دارند.

بدن انسان به طور طبیعی رادیکال آزاد تولید می کند که اگر جلوی آن گرفته نشود بدن را از پا در می آورد. خوردن عسل یکی از راه های جلوگیری از انتشار رادیکال آزاد می باشد. زیرا عسل منبع آنتی اکسیدان قوی به شمار می رود. با توجه به خاصیت ضد درد و آنتی اکسیدانی که عسل دارد می تواند درمان موثری برای بیماری های شکمی و درد معده محسوب شود. با توجه به این خواص توصیه می شود خرید عسل را در برنامه های خود حتما قرار دهید.

رفلاکس معده

افراد زیادی در جهان هستند که از رفلاکس معده رنج می برند. رفلاکس معده وضعیتی است که در آن اسید معده از داخل معده به سمت مری حرکت می کند که در موارد شدید تر تا به گلو هم می رسد. برخی افراد که شدید مبتلا به این بیماری هستند از سوزش قلب نیز رنج می برند. سایر علائم رفلاکس معده گلو درد، نفخ معده و گاز می باشد. از دلایل بوجود آمدن رفلاکس معده در فرد می توان به

بلافاصله دراز کشیدن بعد از غذا

کشیدن سیگار

اضافه وزن

نوشیدن الکل و نوشابه اشاره کرد

چرا باید عسل بخوریم؟

عسل منبع قوی و نیروگاه انواع ویتامین ها، مواد معدنی، اسید آمینه ها و آنزیم ها می باشد. این منبع قوی می تواند نقش ضروری در درمان بیماری ها داشته باشد. درمان رفلاکس معده با عسل یکی از بهترین درمان ها می باشد.

براساس مقاله ی منتشر شده در مجله ی هند، عسل به چند روش می تواند رفلاکس معده(ترش کردن) را درمان کند. این مقاله ی علمی بیان می کند رادیکال های آزاد به سلول های دستگاه گوارش آسیب می رسانند که عسل با از بین بردن رادیکال های آزاد می تواند به درمان این بیماری کمک می کند. عسل حتی می تواند التهابات مری را کاهش دهد و روند بهبود زخم های داخلی معده را تسریع می بخشد.

بافت عسل با خاصیت پوشانندگی که دارد بافت مخاطی مری را خوب می پوشاند. این امر یک روند درمانی برای رفلاکس محسوب می شود. همچنین عسل باعث کاهش اسیدیته معده شده و از ترش کردن جلوگیری می کند. در کنار خوردن عسل باید سبک زندگی سالمی را در پیش گرفت تا از شر اسید معده راحت شد. از خوردن غذاهایی که رفلاکس معده را تحریک می کند باید پرهیز کرد مانند سس گوجه تند، شکلات، الکل و قهوه

سوزش معده

در بررسی صورت گرفته توسط دانشمندان که در مجله ی علمی British Medical JournalTrusted Source منتشر شده است بیان شده به دلیل ماهیت چسبناکی که عسل دارد می تواند اسید های معده را کاهش دهد و یا به اصطلاح پایین بیاورد. در آزمایش های صورت گرفته افرادی که یک قاشق چایخوری عسل خوردند از سوزش معده ی کمتری رنج برده اند و درد کمتری احساس کرده اند. عسل به دلیل خاصیت ضد باکتری که دارد داروی عالی برای هرگونه اختلال گوارشی مرتبط با انواع عفونت ها و باکتری ها می باشد. عسل می تواند معده را از عفونت پیلوری که باعث زخم معده می شود در امان نگه دارد.

ورم معده

ورم معده بیماری است که به دلیل اختلال در دستگاه گوارش بوجود می آید. ورم معده زمانی بوجود می آید که معده نتواند به خوبی غذا را هضم کند و اصطلاحا ورم معده رخ می دهد. عسل با دارا بودن آنزیم های مختلف مانند دیاستاز و آمیلاز سبب هضم بهتر غذاها در داخل معده می شود که به موجب آن ورم معده در فرد درمان می شود. خوردن دو قاشق غذا خوری عسل به همراه آب گرم می تواند درمان مناسبی برای ورم معده باشد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد بیماری ها و درد های شکمی مربوط به معده شناخته شود و همچنین راه های درمان خانگی آن نیز بیان شود. در این مقاله بیشتر به بحث خواص عسل پرداخته شد به دلیل خواص بیشماری که عسل دارد و از گذشته های دور مورد استفاده مردم قرار می گرفته است. عسل می تواند درمان خانگی راحت و سریعی برای ناراحتی های گوارشی به خصوص برای سوء هاضمه، رفلاکس معده و سوزش معده باشد.

در مصرف عسل حتما باید توجه شود که برای بزرگسالان کاملا ایمن است اما به کودکان زیر یکسال داده نشود. زیرا سبب بیماری بوتولیسم در کودک شده و سیستم ایمنی بدن کودکان را تحت شعاع قرار می دهد. اگر دیابت دارید در مصرف عسل حتما احتیاط کنید زیرا عسل قند خون را سریع دچار نوسان می کند. حتما برای درمان خود به دنبال عسل خام باشید زیرا تاثیر آن بیشتر است و عسل های کارخانه ای و شرکتی نه تنها خاصیتی ندارند بلکه به سلامتی بدن آسیب وارد می کنند. در کنار طب پزشکی حتما مصرف عسل را در دستور کار خود قرار دهید یعنی مصرف عسل می تواند نوعی درمان مکمل باشد.

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *