خوردن عسل به جای مصرف قرص های شیمیایی برای درمان سرماخوردگی

عسل یکی از مغذی ترین مواد خوراکی دنیا می باشد. برای عسل خواص بی شماری را برشمرده اند. عسل در درمان و بهبود برخی از بیماری ها موثر است. یکی از این بیماری ها درمان سرماخوردگی با عسل می باشد. در این مقاله از عطاری آنلاین عطارمارت به این موضوع پرداخته ایم که عسل چگونه به درمان سرماخوردگی کمک می کند؟

آنفولانزا یا سرماخوردگی چیست؟

آنفولانزا یا سرماخوردگی بیماری ویروسی واگیرداری است که همه ی افراد حداقل سالی یکبار به آن مبتلا می شوند. از علایم اولیه ی سرماخوردگی می توان به آبریزش بینی و سرفه اشاره کرد.

زمانی این بیماری مشکل ساز می شود که همراه با تب، سردرد، سرگیجه و خستگی و بیحالی همراه باشد. این علایم فرد را از زندگی روزمره باز می دارد و مشکل ساز می شود.

سرماخوردگی نوعی عفونت در دستگاه تنفسی است که ویروس آن از طریق دهان، بینی و سینوس ها وارد بدن شده و اندام های تنفسی را درگیر می کند.

یکی از شایعه های متداول در بین عموم مردم درمورد بیماری سرماخوردگی این است که بودن در هوای سرد سبب سرماخوردگی می شود.

این شایعه تا حدودی اشتباه است. درست است که ویروس هایی که سبب سرماخوردگی می شوند در آب و هوای سرد بهتر زنده می مانند ولی سردی هوا دلیل قطعی بر بیشتر سرماخوردن نیست.

افرادی که در فصل سرما دچار سرماخوردگی می شوند دارای سیستم ایمنی بدن ضعیف تری نسبت به دیگران هستند که حتما باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

افرادی که دچار دارای علایم اولیه سرماخوردگی می شوند به دنبال درمان خانگی و سریع آن می گردند زیرا درمان خانگی کم هزینه بوده و عوارض دارو های شیمیایی را ندارد.

اولین قدم برای عدم ابتلا به سرماخوردگی تقویت قوای جسمی می باشد. زیرا ضعف سیستم ایمنی بدن سبب غلبه ی ویروس ها و باکتری های خارجی بر بدن شده و بدن را بیمار می کند.

به همین منظور افراد بیمار باید به دنبال مواد غذایی مفیدی باشند که علاوه بر درمان بیماری به تقویت قوای جسمی بیمار نیز بپردازد.

درمان سرماخوردگی با عسل: آیا ممکن است؟ (1)

عسل یک محصول شیرین کننده ی طبیعی است که از زنبور عسل به دست می آید. عسل حاوی مواد فعال زیستی است و دارای خواص ویژه برای سلامتی است.

عسل به عنوان یک مکمل غذایی برای تقویت قوای جسمی به حساب می آید. از جمله مواد تشکیل دهنده ی عسل می توان به پلی فنول، اشاره کرد.

این ماده ی مغذی برای جلوگیری از پوکی استخوان و تقویت قوای عمومی بدن موثر است. عسل سرشار از آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی کننده دارد که برای بیماری هایی با منشا ویروس و میکروب مناسب می باشد.

تحقیقاتی که دانشمندان بر روی خواص عسل انجام داده اند در زمینه ی درمان بیماری ها قابل توجه است. عسل می تواند ماهیچه ها و عضلات قلب را تحریک کند و و از سکته ی قلبی جلوگیری کند. عسل برای کاهش فشار خون و تنظیم قند خون نیز مناسب است.

عسل به دلیل دارا بودن انواع املاح و مواد معدنی مفید می تواند سرفه های مزمن در سرماخوردگی را درمان کند همچنین عسل با خاصیت ضد التهابی خود، التهابات گلو را کاهش و سوزش آن را برطرف می کند.

در طب ایرانی و دیگر طب های سنتی شرق با کمک خرید عسل برای درمان بیماری سرماخوردگی بهره می برند. عسل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریالی که دارد دشمن بیماری های عفونی و ویروسی شناخته می شود.

در ادامه این مقاله به معرفی انواع معجون های ترکیبی با عسل می پردازیم و متوجه می شویم که درمان سرماخوردگی با عسل چگونه ممکن است؟

مقاله پیشنهادی: ارتباط عسل و 10 بیماری مختلف

ترکیب عسل با دارچین و لیمو برای درمان سرماخوردگی

عسل و درمان سرماخوردگی:

ابتدا با مشاهده ی علایم اولیه ی سرماخوردگی مانند عطسه و آبریزش بینی می توان یک قاشق غذاخوری عسل را به صورت خام و یا در آبلیموی تازه و یا چایی و آب نیمه ولرم حل کرد و نوشید.

معجون عسل و دارچین

دارچین دارای خواص ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که وقتی با عسل مخلوط شود خواص آن چند برابر می شود.

این معجون ضد بیماری های ویروسی از قبیل سرماخوردگی بوده و بدن را در مقابل ویروس های احتمالی که در آینده قرار است مبتلا شود ایمن می دارد. پس درمان سرماخوردگی با عسل را می توان یک موضوع مهم در نظر گرفت.

معجون لیمو و عسل

لیمو منبع بزرگی از ویتامین C شناخته می شود. این میوه ی پر خاصیت می تواند گلبول های سفید خون را تقویت کند که این امر سبب افزایش سیستم ایمنی بدن می شود.

تحقیقات دانشمندان نشان داده است که مصرف آب مرکبات بدن را از میکروب های بیماری زا در امان نگه می دارد.

حال اگر این میوه ی پر خاصیت با عسل همراه شود معجون قوی و پر خاصیتی برای مبارزه با بیماری ها به خصوص سرماخوردگی تبدیل می شود. نوشیدن این معجون حافظ سلامتی انسان در مقابل میکروب هاست.

مقاله پیشنهادی: بایدها و نبایدهای ترکیب عسل با سایر مواد خوراکی و غذایی

معجون زنجبیل و عسل

زنجبیل این ریشه ی تند و تیز در طب سنتی ایران و چین شناخته شده است. زنجبیل به دلیل خواص فراوانی که دارد برای درمان ناراحتی های معده، سرماخوردگی، اختلال در هورمون های زنانه و مردانه و زیبایی پوست و مو کاربرد دارد.

زنجبیل به دلیل طبع گرمی که دارد حرارت بدن را حفظ کرده و جریان خون را تنظیم می کند. زنجیبل به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد مکمل خوبی در کنار عسل برای درمان سرماخوردگی در نظر گرفته می شود. معجون زنجبیل و عسل برای درمان سرماخوردگی بسیار توصیه شده است.

نتیجه گیری در مورد درمان سرماخوردگی با عسل:

در این مقاله به بررسی بهبود و درمان سرماخوردگی با عسل پرداختیم. همانطور که گفته شد عسل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی خود برای درمان بیماری هایی با منشا ویروس و باکتری موثر است. در کنار استراحت کافی، مصرف آب و آبمیوه ی زیاد در طول درمان این بیماری توصیه شده است.

برچسب‌ها